Anda Sedang Membaca

0

Tips penjagaan USB Flash Drive/Disk Drive

Rick Thursday, November 25, 2010 ,
Bookmark and Share
Scan hard drive atau flash drive (USB/Pendrive) boleh bantu korang kenalpasti dan baiki satu kuantiti yang besar (99.9%) error kat pendrive/USB/hard disk korang.

Error Checking nie akan cari masalah-masalah biasa kat drive korang, termasuklah "bad sectors" dalam drive tu. Error Checking nie asalnye dikenali sebagai "scandisk" dan "chkd...sk".

Tahap: Senang

Mase diperlukan: Paling kurang pun 10 minit dan boleh mencapai 2 jam untuk suatu kapasiti disk yg besar.

Camne nak buat:

1. Open My Computer

2. Right-click kat mane-mane drive yang korang nak scan tu, lepas tu klik pd Properties.

3. Pilih tab "Tools". Kemudian tekan pd "Check Now" button.

4. Ade 2 pilihan kat window yang akan pop-out:

* "Automatically fix file system errors" akan betulkan semua/kebanyakan file system error yang dijumpai. Ini sangat-sangat digalakkan (Wajib).

* "Scan for and attempt recovery of bad sectors" pulak akan jalankan pencarian ke tempat-tempat dalam disk drive tu yang mana mungkin rosak atau tak gune. Kalau die jumpe, tools nie akan mark area tu sebagai "bad" dan akan beri arahan kpd komputer kite dari RUN:// atau guna ape-ape aje yg ada dalam area/bahagian tu pd mase depan (lepas scan tu siap). Tools nie memang sangat membantu cume makan mase sikit sebab banyak keje yang die kene wat. Tapi bagi aku, aku memang akan buat tiap kali windows kate ade error dalam disk/flash drive aku sebab aku dah berkali-kali kerosakan pendrive sebab mengabaikan error message tu.

5. Tekan Start.

6. Allow Error Checking tu utk wat keje die sampai la die siap.

7. Restart PC kalau-kalau die mintak kite berbuat demikian.

-Mende camnie dianggap remeh-temeh biasenye, tapi kadang-kadang mende yang remeh nie la akan buat kite pening pale bile tibe mase nye nanti. Selamat mencuba :)
Bookmark and Share

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 Salleh Mohd Ali
Hakcipta terpelihara Rick dan SengalBOX