Archives

0

Gadis Pilihan Hati Atau Nafsu?

Rick Sunday, October 31, 2010
Bookmark and Share
Yang paling kukuh keimanan ialah berkawan kerana Allah, bermusuhan kerana Allah, cinta kerana Allah dan membenci kerana Allah. ( Hadis Riwayat Tabarani dari Ibnu Abbas r.a)


Mengapakah teruna memilih gadis jelita? Kata orang, gadis seperti ini menyejukkan serta menggembirakan hati. Betulkah begitu?

Gadis ltu pada asasnya bererti wanita yang belum bernikah. Walaupun begitu, perkataan ‘gadis’ juga digunakan bagi menggambarkan kesucian seseorang wanita. Wanita yang sudah ternoda sebelum berkahwin digelar ’sudah tiada gadis’ atau ’sudah tiada dara’. Umumnya, pengertian pertama iaitu wanita yang belum bernikah digunakan secara formal sedangkan yang kedua itu adalah gelaran yang diberikan secara berbisik-bisik.

Alam gadis merupakan alam yang paling manis bagi seseorang wanita. Semasa inilah seseorang wanita ltu akan mencapai tahap mekarnya dan keayuannya. Pada masa inilah wanita ltu mula dipanggil ‘bergetah’ jika kita hendak meminjam bidalan Soekarno. Bila dipandang, banyak hati lelaki akan Tergoda. Ada gadis yang ‘boleh tahan’ dan ada gadis yang ‘tak boleh tahan’. Gadis yang ‘boleh tahan’ biasanya dianggap manis tapi tidaklah jelita. Yang ‘tak boleh tahan’ pula adalah gadis yang sungguh cantik menawan. Ramai Lelaki yang tergoda kepada gadis ‘tak boleh tahan’ ini apatah lagi jika gadis itu sendiri pandai pula menggoda dan mempermainkan perasaan lelaki.


Tidak dapat dinafikan bahawa lelaki teruna sememangnya tertarik pada rupa dan bentuk fizikal gadis. Itulah yang menjadi asas mengapa mereka lebih memberi perhatian. Ada orang berpendapat bahawa gadis yang cantik lebih beruntung kerana lelaki melayaninya dengan lebih baik, mesra dan
lemah-lembut.

Janganlah sekali-kali seorang lelaki berduaan saja dengan seorang wanita, melainkan dengan didampingi seorang muhrim.
- Hadis Rasulullah riwayat Bukhari dari Ibnu Abbas r.a.

Biasanya teruna akan terpikat dan terpesona dengan kecantikan si gadis dahulu, kemudian barulah si teruna menyelidiki perangai si gadis. Ini menyebabkan ramai lelaki terperangkap, menyesal atau menderita, terutamanya bila sudah terlanjur dan tidak boleh berundur lagi sedangkan baru tahu bahawa si gadis ltu teruk perangainya atau sudah ternoda.

Walaupun ‘mata yang belum berisi pengalaman’ itu tertarik pada rupa yang cantik, sebenamya jodoh hati ialah hati juga, bukannya rupa. Maksudnya pada akhirnya gadis yang hatinya paling suci sesuci hatinyalah yang dipilih oleh teruna untuk dikahwini. Berikut adalah petua-petua sekiranya anda ingin memilih gadis jelita menjadi lsteri anda:

Elakkan Dari Berkawan Dengannya
Dengan merapati dan berkawan dengan si gadis, kecantikan hati ini sebenamya sukar untuk dinilai oleh lelaki. Selalunya yang dilihat semuanya ‘baik, sopan dan elok’ apatah lagi pada masa itu sang teruna sedang mahu, dia hanya nampak yang elok. Si gadis pula mungkin hanya berpura-pura jadi baik dan sopan untuk memikat teruna. Itulah sebabnya ada yang membidalkan bahawa ‘Yang bercahaya tidak semestinya emas’ dan ‘Yang cantik tidaklah semestinya permata’. Maka elakkan dari berkawan dengannya untuk mengelakkan anda dari terpesona dan terpedaya.

Di atas kejelitaan yang tiada tara bergantunganlah kehancuran yang tiada tara. ( Bidalan ltali).
Bookmark and Share
0

Menangislah takutkan Allah, Neraka bukan tempat kamu.

Rick
Bookmark and Share
Rasulullah S.A.W telah bersabda, “Bahawa tidak akan masuk neraka orang menangis kerana takut kepada Allah sehingga ada air susu kembali ke tempat asalnya.”
Dalam sebuah kitab Daqa’iqul Akhbar menerangkan bahawa akan didatangkan seorang hamba pada hari kiamat nanti, dan sangat beratlah timbangan kejahatannya, dan telah diperintahkan untuk dimasukkan ke dalam neraka.
Maka salah satu daripada rambut-rambut matanya berkata, “Wahai Tuhanku, Rasul Engkau Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda, sesiapa yang menangis kerana takut kepada Allah S.W.T, maka Allah mengharamkan matanya itu ke neraka dan sesungguhnya aku menangis kerana amat takut kepada-Mu.”
Akhirnya Allah S.W.T mengampuni hamba itu dan menyelamatkannya dari api neraka dengan berkat sehelai rambut yang pernah menangis kerana takut kepada Allah S.W.T. Malaikat Jibril A.S mengumumkan, telah selamat Fulan bin Fulan sebab sehelai rambut.”
Dalam sebuah kitab lain, Bidayatul-Hidayah, diceritakan bahawa pada hari kiamat nanti, akan didatangkan neraka jahanam dengan mengeluarkan suaranya, suara nyalaan api yang sangat menggerunkan, semua umat menjadi berlutut kerana kesusahan menghadapinya. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud,
“Kamu lihat (pada hari itu) setiap umat berlutut (yakni merangkak pada lututnya). Tiap-tiap umat diseru kepada buku amalannya. (Dikatakan kepadanya) Pada hari ini kamu dibalasi menurut apa-apa yang telah kau kerjakan.” (Surah al-Jatsiyah ayat 28)

Sebaik sahaja mereka menghampiri neraka, mereka mendengar kegeraman api neraka dengan nyalaan apinya, dan diterangkan dalam kitab tersebut bahawa suara nyalaan api neraka itu dapat didengar sejauh 500 tahun perjalanan. Pada waktu itu, akan berkata setiap orang hingga Nabi-nabi dengan ucapan, “Diriku, diriku (selamatkanlah diriku Ya Allah) kecuali hanya seorang nabi sahaja yang akan berkata, “Umatku, umatku.”
Beliau ialah junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W. Pada masa itu akan keluarlah api neraka jahim seperti gunung-gunung, umat Nabi Muhammad berusaha menghalanginya dengan berkata, “Wahai api! Demi hak orang-orang yang solat, demi hak orang-orang yang ahli sedekah, demi hak orang-orang yang khusyuk, demi hak orang-orang yang berpuasa, supaya engkau kembali.”
Walaupun dikata demikian, api neraka itu tetap tidak mahu kembali, lalu malaikat Jibril berkata, “Sesungguhnya api neraka itu menuju kepada umat Muhammad S.A.W”
Kemudian Jibril membawa semangkuk air dan Rasulullah meraihnya. Berkata Jibril A.S. “Wahai Rasulullah, ambillah air ini dan siramkanlah kepadanya.” Lalu Baginda mengambil dan menyiramkannya pada api itu, maka padamlah api itu.
Setelah itu Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada Jibril A.S. “Wahai Jibril, Apakah air itu?” Maka Jibril berkata, “Itulah air mata orang derhaka di kalangan umatmu yang menangis kerana takut kepada Allah S.W.T. Sekarang aku diperintahkan untuk memberikannya kepadamu agar engkau menyiramkan pada api itu.” Maka padamlah api itu dengan izin Allah S.W.T.
Telah bersabda Rasulullah S.A.W,
“Ya Allah anugerahilah kepada kami dua buah mata yang menangis kerana takut kepada-Mu, sebelum tidak ditemunya air mata.”
Bookmark and Share
0

Auratmu Mahkotamu..

Rick
Bookmark and Share

Tutup aurat satu tuntutan,
Dalam keluarga wajib tekankan,
Kalau keras hati gunalah rotan,
Demi melaksanakan perintah Tuhan.

Aurat ditutup mestilah lengkap,
Tudung litup termasuk skap,
Mini telekong pun orang cakap,
Elok dipandang tak payah pun 'make up'.

Berbaju kurung bukanlah mengurung
Lebih elok jubah jika direnung,
Kaki pula eloklah bersarung,
Agar syaitan susah nak bertarung.

Kalau wanita menutup aurat,
Orang jahat tak berani ngorat,
Bahkan boleh menjadi ubat,
Orang memandang boleh bertaubat.

Pakaian modern memanglah hebat,
Harganya mahal walaupun ketat,
Walaupun cantik tetapi singkat,
Orang memakai pun nampak pusat.

Berseluar ketat baju pun ketat,
Jarangnya pulak boleh dilihat,
Orang yang memakai memanglah dipandangjahat,
Dimurka oleh Allah, Rasul dan para malaikat.

Apa yang aneh bila dipandang,
Lengan pendek tapi bertudung,
Nampak seperti orang yang kudung,
Mata memandang ketiak seperti ikanlolong

Lagilah aneh bila di fikir,
Baju kebaya tudung berukir,
Nampak dada iman terjungkir,
Kain terbelah peha terukir.

Bila ditanya kenapa begitu,
Dia kata fesyennya dah macam tu,
Di dalam hati niat tertentu,
Menggoda jantan sudahlah tentu.

Menutup aurat boleh berfesyen,
Tetapi jangan menunjuk eksyen,
Sesuaikan diri ikut profesyen,
Kalau dilaknat tak guna sesen.


Kalau nak "Make Up" biarlah padan,
Jangan terlebih bila berdandan,
Minyak wangi juga fikirkan,
Bedak dan gincu sekadar keperluan.

Kasut tinggi cuba jauhi,
Kerana ia melahirkan bunyi,
Boleh menarik perhatian lelaki,
Perbuatan ini dibenci Ilahi.

Apatah lagi menghentakkan kaki,
Menarik perhatian orang laki-laki,
Melenggok punggung membinasakan diri,
Ustaz melihat pun separuh mati.

Buat apa nak tayang jambul,
Kecantikan tak usah ditonjol-tonjol,
Mahkota disimpan tak jadi bisol,
Memakai tudung Islam tersimbol.

Selokaku ini bukanlah jahat,
Cuma saja mahu peringat,
Kepada semua para sahabat,
Terutama sekali rakan sejawat.

Kalau nak ikut nasihat ini,
Jangan bertangguh ubahlah diri,
Benda yang baik tak payah diuji,
Akan terserlah akhlak terpuji.

Kepada semua kawan lelaki,
Jangan tergelak wanita diperli,
Keluarga kita tak terkecuali,
Terutama sekali anak dan bini.

Sudahkah kita tanamkan iman,
Menutup aurat sepanjang badan,
Ke sana sini dilindungi Tuhan,
Keluarga menjadi contoh teladan.

Setakat ini seloka ku ini,
Harap dapat menghibur hati,
Apa yang baik hendaklah ikuti,
kalau boleh seikhlas hati.

Bookmark and Share
0

Azab Bagi Wanita

Rick
Bookmark and Share

Azab Bagi Wanita
(tlg ingatkan kpd semua kaum  perempuan yg anda kenal)

Saudara dan saudari kaum muslimin dan muslimat
Renungan    
khususnya untuk para wanita dan diriku sendiri.....
                                                                    
Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat        
Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah.

Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. Beliau menjawab,

"Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.  

Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya.  "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.  

Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat  ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.

Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di  bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.  

Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar,          
beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang
rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi saw.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka
disiksa seperti itu?                                                                                                 

*Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang  tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.  

*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat tidurnya.  

*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan  yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.                                                                                                 

*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia  berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang  yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya       kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.                                                                 

*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.                                                                                               

*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya  seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan  yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.                                                                                     
Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan.                                                                         

          
Share info ini ke sejumlah orang yang anda kenal dan Insya Allah ridha Allah akan dianugerahkan kepada setiap orang yang anda kirim.  

Salam Ukhuwah..~                          
Bookmark and Share
0

BESARNYA makna DOA YANG KITA LUPAKAN - semasa duduk antara dua sujud

Rick
Bookmark and Share
Dalam tidak sedar, setiap hari kita memohon dalam solat kita tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami. Sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini.

Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat. Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku). Diamlah sejenak, buka dada dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allah. 

Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah. Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan. Kemudian sampaikanlah permintaan kedua, Warhamni (sayangi aku). Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya.

Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima. Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup Berturut-turut sampaikanlah permintaan-permintaan berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (angkatlah darjatku)
Warzuqnii (berilah aku rezeki)
Wahdinii (berilah aku petunjuk)
Wa'Aafinii (sihatkan aku) 
Wa'fuannii (maafkan aku) 

Setelah selesai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita
betapa besarnya nilai doa ini, sebuah doa yang kita hanya remehkan begitu sahaja.
Bookmark and Share
0

Getaran Cinta yang Dibisiki Nafsu ♥♥♥♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♥♥♥

Rick Thursday, October 28, 2010 ,
Bookmark and Share
"Ya Allah, laki-laki itu begitu menggoda hati hamba, apakah hamba telah jatuh cinta padanya? Apakah ia adalah sosok dambaan hati hamba selama ini? Ya Allah, kenapa kerisauan di hati ini selalu menimpa disaat tak bertemu dengannya? Ya Allah, begitu mempesonakah ia? Ya Allah, bimbinglah cinta ini ke jalan yang Engkau ridhai."


Itulah kata-kata yang sering terlontar dari bibirnya. Kata-kata yang terangkai dari kegelisahan yang tidak pernah selesai. Kalimat yang tersusun dari gejolak yang sering memberontak dalam jiwanya.
Hatinya sering menjerit. Ia seakan tak sanggup mengontrol perasaan yang selalu bergemuruh dalam dadanya, apalagi disaat berhadapan dengan laki-laki itu. Tatkala ia bertatap muka dengannya, ada rasa kegembiraan yang begitu sulit ia gambarkan. Ada kecemasan yang tak ia pahami. Pertemuan-pertemuan yang selalu tak terduga. Ketika bersua di halte, dalam bis, dalam sebuah acara dan bahkan disaat nama laki-laki itu disebutkan. Hatinya bergetar, dadanya sesak dan gejolak-gejolak yang tak ia pahami seakan berupaya menguasai hatinya.
Sering kali ia berusaha menghindar, namun waktu seakan berusaha untuk mendekatkan jarak antara dirinya dengan laki-laki tersebut.


Ia telah berupaya mati-matian untuk melepaskan ingatan yang acap kali menjelma dalam pikirannya. Ia juga sering bertarung dengan bisikan-bisikan yang selalu menggoda hatinya.
Ia tahu, sebagai seorang wanita perasaan itu wajar muncul, tapi ia heran apakah saat ini dan pada sosok itu. Ia tak tahu lagi harus berbuat apa. Ia sering kali menangis. Menangisi dirinya yang begitu lemah, labil dan mudah goyah.
Akankah cinta berbagi? Banyak gejolak yang bermunculan dalam hatinya.
Dalam tangisnya ia sering berkata, "Aku tak boleh lemah, aku tak boleh membagi cinta ini. Aku tak ingin mengkhianati orang yang selama ini telah begitu penuh mempercayaiku. Tapi, aku tak kuasa membendung gelombang perasaan yang selalu menyesakkan ruang dada ini.
Kalau aku tahu akan seperti ini, aku menyesal dengan pertemuan itu. Aku tidak akan mau mengikuti kegiatan itu. Tapi semuanya sudah terjadi, tak ada yang perlu disesali. Penyesalanpun saat ini tidak akan memberi arti."
Laki-laki tersebut adalah kakak pembimbing belajarnya. Seorang pemuda yang menurut penilaiannya begitu perfek. "Ah, begitu sempurna," decaknya berulang kali penuh kagum. Seorang laki-laki yang punya segalanya. Bahkan pikirannya sering melayang jauh untuk bisa lebih dekat dengan laki-laki tersebut. Tapi, seketika ia sadar, pikiran-pikiran itu salah dan tidak layak.
Saat ini, ia telah menikah dengan seorang laki-laki pilihan orang tuanya. Ia memang tipe seorang anak yang patuh. Demi cintanya pada orang tua, ia rela mewujudkan apapun permintaan orang tuanya selama masih dalam ridha Allah. Apalagi sebagai seorang anak tertua ia harus menjadi teladan bagi adik-adiknya dalam kepatuhan pada orang tua.
Ia pun sadar, telah sekian bulan menikah, rasa cinta belum hadir di relung hatinya. Kehidupan rumah tangganya masih sunyi dari canda dan tawa. Ia masih belum sepenuhnya bisa menyesuaikan diri dengan laki-laki yang saat ini tengah hidup bersamanya.

Untuk memudahkan dirinya memahami diktat kuliah, ia meminta pada suaminya untuk mengizinkannya mengikuti bimbingan belajar. Suaminya pun tidak keberatan, walaupun pembimbingnya seorang laki-laki, tapi karena kepercayaan dan cinta yang telah tertanam kuat dalam hatinya pada istrinya, suaminyapun mengizinkan.
Pelajaran Mantik, adalah diantara pelajaran yang masuk kategori sulit di kalangan mahasiswa/i, sehingga banyak mahasiswa/i yang nilainya pas-pasan di bidang ini.
Adapun sang pembimbing tersebut adalah seorang mahasiswa yang berprestasi, gagah, cerdas, rapi dan berwibawa. Seorang laki-laki yang kalau berbicara begitu sanggup memukau pendengarnya, seorang laki-laki yang kata-katanya mampu membuat telinga wanita-wanita tahan berlama-lama mendengarkannya. Seorang pemuda yang punya logika berfikir yang matang. Tak heran banyak mahasiswi yang melirik padanya dan berharap bisa menjadi pendampingnya, hanya saja ia sudah punya komitmen untuk menyelesaikan studi sampai jenjang S2, kemudian baru menikah.
Satu dari sekian mahasiswi yang punya simpati itu adalah dirinya. Ia merasa laki-laki yang menjadi pembimbingnya selayaknya menjadi suaminya. Ia sejak dulu mendambakan suami yang cerdas, gagah dan berprestasi. Ya, ia ingin punya suami yang perfek. Tapi takdir berkata lain, ia dinikahkan oleh orang tuanya dengan orang yang tidak ia kenal sebelumnya.


Hari-harinya tidak pernah tenang, ia diliputi dua perasaan yang berlawanan, dua cinta berusaha mengambil alih dan merebut mahkota hatinya.
Suaminya, walau tidak begitu berprestasi di bangku kuliah tapi ia dikenal seorang yang gigih dan taat. Punya usaha yang lumayan sukses.  Yang dari keuntungan hasil usaha itu ia kirimkan ke kampung untuk membantu sekolah adik-adiknya.
Suaminya sebenarnya seorang yang tak kalah pintar juga, hanya saja kesibukannya di luar aktifitas kuliah; menghadiri berbagai talaqi dan dunia bisnis, sehingga terkadang pulang larut malam, membuatnya tidak begitu menonjol di bangku kuliah. Disisi lain, suaminya punya kepribadian yang baik dan seorang yang patuh menjalankan perintah agama. Seorang yang sangat cinta pada Al-Qur`an dan buku-buku hadits. Dua pedoman itu seakan tidak pernah lepas dari genggamannya. Yang selalu ia bawa, baca, renungkan, hafalkan dan amalkan. Satu hal inilah yang menjadi perbedaan yang menonjol antara suaminya dengan pembimbing belajarnya yang tak lain sahabat suaminya.
Waktu terus berjalan. Suaminya tak pernah bosan menunjukkan rasa cintanya. Suaminya memang seorang yang sangat penyabar. Seorang laki-laki yang berhati lembut dan berkepribadian matang. Seorang laki-laki yang dari pancaran air mukanya terlukis ketakwaannya. Betapa tidak, setiap malam shalat tahajud hampir tidak pernah ia tinggalkan, membaca Al-Qur`an seakan makanan yang tak pernah ia lupakan.


Ia sendiri heran, kenapa dirinya belum sepenuhnya mencintai laki-laki yang telah halal baginya. Dan kenapa cintanya ingin berlabuh pada laki-laki yang tidak halal bagi dirinya.
Inikah akibat dari mata yang tidak bisa terjaga? Inikah akibat dari mengikuti bisikan-bisikan hawa nafsu?
Pada suatu malam, ia terbangun oleh suara tangis yang menerobos ruang telinganya, suara itu berasal dari ruang tengah rumahnya.
Ia bangun dan mengikuti sumber suara itu. Suasana ruang tengah remang-remang, ia melihat suaminya tengah bersimpuh, mengangkat kedua tangannya ke langit, suaminya tengah berdo`a pada Allah, "Ya Allah, Tuhan yang menggenggam jiwa hamba, betapa diri ini mencintai-Mu. Betapa kerinduan hamba pada-Mu terus membuncah. Betapa hamba tak tahan lagi untuk segera bertemu dengan-Mu, Ya Allah karuniakanlah hamba syahid di jalan-Mu. Ya Allah, hamba bersyukur pada-Mu, karena Engkau telah mengabulkan do`a hamba selama ini. Engkau telah menganugerahkan hamba seorang istri yang elok dipandang, patuh dan baik. Hamba bersyukurpada-Mu ya Allah. Hamba mencintai dirinya karena-Mu. Ya Allah jadikanlah cinta kami karena-Mu, untuk-Mu dan ikhlas karena-Mu, dan jadikanlah cinta kami menjadi jalan menuju sorga-Mu."


Ia terharu dan tak sanggup membendung perasaannya. Air matanya jatuh membasahi pipinya. Pikirannya jauh melayang tentang dosa-dosanya pada suaminya. Ia telah mengikuti bujuk rayu setan dan hawa nafsunya selama ini. Ia merasa telah mengkhianati cinta suaminya yang selama ini tulus diberikan padanya. Setan dan hawa nafsu berusaha untuk menghancurkan ketulusan cintanya dan kehidupan rumah tangganya. Dan ia pun tersadar dari kekhilafannya selama ini.
Ia tidak tahan lagi, segera ia memeluk suaminya, dan tangisnya semakin berderai, segera ia menyampaikan permintaan maaf pada suaminya. Ia menyesali perbuatannya yang telah salah tersebut.
Sejak saat itu, hatinya telah kembali tenang, bunga cinta di taman hatinya telah tumbuh dan mulai bermekaran. Dan sejak saat itu cintanya pada suaminya begitu besar. Ia bersyukur pada Allah telah menyadarkan dirinya dan telah menganugerahkan padanya seorang suami yang soleh dan taat.
Bookmark and Share
0

♂♥♀ Jika Aku Jatuh Cinta...Salah Siapa???? ♂♥♀

Bookmark and Share
Jika aku jatuh cinta dan sakit karenanya…
Lalu..salah siapa??
Ketika aku telah menyandarkan hati
Dan dia meninggalkanku pergi..Lalu, salah siapa??
Marah hati ini, sakit jiwa ini...
Begitu saja kau tinggalkan aku
Padahal susah senang kita lalui bersama dulu...

Membaca kalimat demi kalimat di atas, mungkin teman-teman bisa menyimpulkan sendiri, bagaimana perasaan sang penulis ketika menggoreskan penanya. Ya, rasa marah, benci, sakit hati, karena ditinggal pergi sang pujaan hati. Menggelikan memang, ketika mendengarkan curhatan teman yang patah hati, begitu menggebu-gebu, makan tak enak, tidur tak nyenyak,jantungpun serasa berhenti berdetak (hehehe..lebay). Namun, belum tentu kita juga bisa tegar berdiri ketika kita mengalami hal yang serupa.

Bicara patah hati, tak lepas dari masalah cinta. Yah..cinta, sayang, suka kepada lawan jenis dan menginginkan orang yang dicintainya itu menjadi milik kita. Tak seorangpun selain dirinya  yang di pinta. Cinta memang sangat indah. Fitrah dari sang Khalik yang membuat hidup manusia penuh warna. Namun rasa yang indah ini, jika tidak dibingkai dengan hati-hati hanya akan menimbulkan tangis dan luka saja.

Baik perempuan ataupun laki-laki, cinta bisa menghinggapi mereka kapan saja. Mulai dari pandangan pertama (in the first sight), karena kebiasaan (witing tresno jalaran saka kulina), berawal dari permusuhan (benci tapi rindu), atau bertemu kembali teman lama (CLBK). Namun sayangnya, mereka sendiri pun tak tahu kapan cinta itu bisa tetap singgah di hati mereka. Cinta ibarat kutu yang meloncat dari hati ke hati, menggetarkan jiwa host yang dihinggapi kemudian meninggalkannya pergi.Oleh karena itu, tak heran jika manusia dengan mudahnya berpindah ke lain hati.

Mencintai orang lain di saat kita telah memiliki seseorang di dekat kita itu adalah hal yang wajar dan manusiawi. Namun, Allah tak membiarkan manusia hanya diperbudak nafsu dan cinta, Dia lalu memerintahkan untuk ”menikah” ketika seseorang mencintai lawan jenisnya. Komitmen dalam pernikahan itulah yang menunjukkan bahwa hidup bukanlah hanya untuk mengumbar cinta semata. Namun, sayangnya, komitmen ini disalahgunakan, dipermak sedemikian rupa sehingga banyak istilah bermunculan seperti pacaran, tunangan, dan lain-lain yang nota bene semua itu hanyalah mengikuti nafsu yang tak mau menunggu dengan sabar.

Bagi seorang wanita, menjaga malu sangatlah penting. Dengan malu, wanita lebih bisa menjaga dirinya. Ketika wanita jatuh cinta, wanita dengan mudahnya menyerahkan jiwa raga untuk yang dicintainya. Itu dikarenakan wanita lebih mengedepankan rasa ketimbang logika. Mereka tidak memikirkan bagaimana nantinya, apakah orang yang dicintainya itu serius dengannya atau hanya ingin mempermainkannya saja. Mengambil kesempatan dan mengatas namakan cinta.
Tapi untunglah, Islam begitu sempurna. Islam mengetahui bahwa wanita susah untuk berlogika, oleh karena itu islam mengajarkan seorang wanita harus dibekali dengan ilmu dan iman. Dengan ilmu, wanita tak mudah diperdaya, dapat mengasah logika. Dan dengan iman, wanita tidak selalu mengedepankan perasaan.

Islam begitu melindungi wanita dengan mengharamkan pacaran. Selain mendekati zina, pacaran juga dapat menyudutkan wanita dan membuat kehormatan wanita tidak berharga. Bayangkan saja, dengan komitmen pacaran, tunangan yang tidak jelas kelanjutannya, sang wanita mau diajak kemana-mana, runtang-runtung, makan, main bersama. Lalu setelah itu sang lelaki meninggalkannya ketika ada bunga yang lebih bagus darinya.

Marah, kecewa, sakit hati, benci, dan memaki-maki. Tentu itu yang akan dilakukan sebagai wanita. Menyalahkan dan meratapi mengapa ada laki-laki yang setega itu membohongi dan mempermainakn mereka. Padahal jika mau mengintrospeksi lebih lanjut, hal itu juga dikarenakan salah mereka sendiri. Salah siapa yang mau diajak kemana-mana, salah siapa yang mau diikat dengan janji kata-kata semata. Dan salah siapa??Andai..dan andai, sedikit saja wanita dapat menjaga diri dan bersabar. Banyak keuntungan yang dapat mereka dapatkan, mereka dapat mengaja kehormatan dirinya tanpa menimbulkan fitnah, tak ada rasa malu kepada tetangga karena tak ”jadi” dengan pacarnya, selain itu wanita juga dapat menyeleksi dan menguji lelaki mana yang benar-benar mencintainya, setia, dan serius dengannya. Lelaki seperti predator alami, akan mendekat saja ketika ada lampu hijau menyala dan feromon sang betina dilepaskan. Mungkin tidak semua, tetapi kebanyakan tak ada rasa bersalah meninggalkan pasangannya. Walaupun mereka sering gonta-ganti pacar, di dalam nurnai,laki-laki ingin wanita yang suci dan tak terjamah oleh siapapun. Nah, itulah hebatnya lelaki..Tak mau sediri, ingin ditemani, tetapi menginginkan wanita yang suci. Jadi, untuk para wanita, sekarang kita bisa memilih sendiri kita ingin dijadikan teman saat sepi, atau ingin dijadikan sebagai seorang istri???

Tapi...kan tidak semua pasangan seperti itu, buktinya  di sinetron ”cinta fitri” Farel juga hanya mencintai Fitri. Yah...itu contoh sempurnanya. Tapi dalam kehidupan nyata, cinta tak sesempurna itu, pengkhianatan adalah hal yang biasa. Tak ada yang tahu, pasangan kita saat ini jodoh kita atau tidak. Tak ada yang tahu sampai kapan pasangan kita mencintai kita. Tak ada yang dapat mebuktikan cinta, selain waktu dan keseriusan. Sabar menunggu waktu itu tiba, dan dengan serius menjalaninya di ikatan pernikahan.

Menikah sendiri juga berdasar kemantapan dan kecocokan, bukanlah bermodal cinta. Cinta bisa dipupuk dan disiram ketika hati kita telah yakin dan mantap dengan pilihan kita, baru kita mencintainya. Yakin dan mantap pasti bisa berwujud cinta, tetapi cinta belum tentu membuat yakin dan mantap.

Lalu, jika memang ikatan pernikahan adalah ending  dari cinta dan jodoh, tapi mengapa saat ini banyak orang bercerai?Bukankah mereka telah menikah??tapi mengapa masih bisa berpisah??Jika seperti itu ada baiknya kita menilik kembali latar belakang mereka menikah. Hanya untuk saling memiliki karna takut kehilangan, atau karena ibadah??Wallahualam, hanya Allah yang tahu apa yang akan Dia gariskan. Ikuti saja garisNya, karena Dia akan membawamu ke jalan yang benar. Jangan mendahuluiNya dengan menetapkan seseorang itu adalah jodoh kita. Dialah sutradara yang ternama, Dialah peramal yang paling handal. Apa yang dijanjikanNya pastilah benar, dan jika kita menurut kepadaNya pasti akan bahagia. Lalu, apalagi yang akan kita dustakan???Tinggal kita pilih. Sabar sebentar dan bahagia selanjutnya. Atau menjalani sesuatu yang tak tau bagaimana rimbanya. Hidup ini pilihan kawan. Apapun pilihannya, semua itu pasti ada konsekuensinya. Jadi, jika aku jatuh cinta dan sakit karenanya??Siapa yang harus ku salahkan???Salahkan diri sendiri. Yang tak bisa menjaga diri, yang tak bisa sabar menunggu janji indah dari Sang Pencipta hingga waktu itu tiba....
Bookmark and Share
0

Hati yang Manis Menghasilkan yang Manis

Rick Wednesday, October 27, 2010
Bookmark and Share
"Dari Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khottob radiallahuanhu, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda : Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya karena (ingin mendapatkan keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena dunia yang dikehendakinya atau karena wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan.

Pada zaman Kerajaan Persia ada seorang raja yang bengis dan zolim, punya hoby berburu ketengah hutan, suatu kali karena terlalu asik dalam perburuan dia tersasar dari anak buahnya/hulubalangnya, dia berusaha mencari dan berteriak memanggil hulubalangnya itu namun tidak ada sahutan hulubalangnya itu ditengah hutan rersebut, perutnya sudah terasa lapar kerongkongannyapun sudah kering menahan kehausan, kemudian raja tersebut dapat akal dia memanjat sebuah pohon yang tinggi, dari pohon tersebut dia melihat sebuah pondokan yang sudah reot jauh dipinggir hutan. Kemudian dengan maksud meminta makanan penghilang lapar dan seteguk air pelepas haus, dia pergi menuju pondokan tersebut , sesampai didepan pondokan itu dia melihat sebatang pohon Delima yang sedang berbuah,

" ah..buah delima ini bisa kuminta barang sebiji untuk melepaskan hausku, kata raja dalam hatinya"

,dihalaman tidak jauh dari pohon tersebut seorang anak laki-laki sedang menyapu dedaunan dan sampah di halaman tersebut,

" Hai nak siapa pemilik pohon Delima ini ", tanya raja tersebut kepada anak itu,

" aku yang punya pak " jawab anak itu ,

kalau begitu boleh aku minta barang sebiji untuk pelepas hausku, karena sejak tadi karena tersasar aku menahan lapar dan kehausan lanjut raja tersebut" dengan memohon ,

" Ya....boleh pak biar akau panjatkan, langsung anak tersebut memanjat dan mengambil buah delima yang sudah matang, " Ku peras dulu airnya kedalam gelas pak, biar bapak meminumnya lebih terasa segar, kata anak tersebut

r", Ya.. terima kasih nak jawab raja tersebut".

Tidak lama kemudian, anak tersebut memberikan air perahan delima tersebut keraja itu, raja langsung meminum air Delima yang ada dalam gelas , terasa sangat segar kerongkongannya dapat air perahan delima yang manis dan terasa enak,yang belum pernah dia mendapatkan Delima yang semanis dan se enak ini, hausnyapun langsung hilang, sesudah menghabiskan tegukan terakhir, raja tehenti dan tercenung sebentar , seakan ada yang difikirkannya.

Kemudia raja berkata itu berkata, "Hai nak air perahan delima kamu sangat enak sekali , apa boleh aku minta lagi",

Boleh...boleh pak jawab anak itu,

langsung dia mengambil sebuah lagi pada ranting yang sama dengan buah yang pertama, kemudian memeras, dan memasukan air perahannya keadalam gelas, dan menyerahkannya kepada raja, langsung raja meminumnya. Tetapi baru saja tegukkan pertama dia minum, raja itu langsung memuntahkannya kembali,

" Hai... kenapa yang sekarang tersa tidak enak , bau busuk dan sangat pahit sekali, apa buah yang pertama dengan yang kedua berbeda, teriaknya agak marah kepada anak itu

. " Ah...tidak bapak lihat sendiri aku memetiknya buah yang kedua sama rantingnya, sama ranumnya dan pada pohon yang satu, dan bapak juga langsung melihat proses aku memeras airnya " jawab anak itu.

"Kalau begitu kenapa rasanya perahan buah yang kedua terasa bau busuk dan pahit tanya raja tersebut".

Ah... mungkin waktu mau meminta yang kedua kali hati bapak sudah pahit dan busuk juga jawab anak tersebut dengan spontan dan santai.

Mendegar jawaban anak itu, raja sangat terkejut bercampur kagum, karena memang pada waktu meminta yang pertama niatnya ikhlas dan dengan hati yang tulus, hanya untuk pelepas dahaga yang menderanya,dan terasa manis dan segar perahan air delima yang pertama,

tetapi pada waktu meminta yang kedua kali, disa`at selesai meminum pada gelas yang pertama tadi, dia tercenung dan dalam hatinya timbul dan tersyirat niat jahat nya, sebagai seorang raja negeri ini dia akan meminta pohon delima, tanah/pondokan ini untuk dijadikan milik istana kalau tidak diberi akan ditempuh dengan jalan paksa untuk dijadikan miliknya, sebagai seorang raja yang sedang berkuasa, tentu boleh saja dia berbuat apa saja, apalagi hanya menguasai tanah seorang rakyat miskin, itulah yang tersyirat beberapa detik dalam fikiran sang raja disaat dia selesai meminum air delima dari buah yang pertama tadi.

Dari peristiwa dan jawaban anak laki-laki tersebut sang raja itu sadar dan insyaf, setelah mendapat pelajaran/jawaban dari anak kecil itu, Kemudian anak itu bersama kedua orang tuanya dikasih hadiah dan dibangunkannya rumah yang indah. Sejak kejadian itu raja memerintah dengan adil, arif bijaksana memperhatikan, mengayomi, mensejahterakan dan memakmurkan kehidupan rakyatnya. ( oleh Farid N. Arief )
Bookmark and Share
0

Hanya 3 kali Allah memanggil kita ..?

Rick
Bookmark and Share
Hanya 3 kali Allah memanggil kita ..

'Panggilan pertama adalah Azan',

'Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar. Ketika kita sholat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Dia tidak 'cepat marah' akan sikap kita. Kadang kita terlambat, bahkan tidak sholat sama sekali karena malas. Allah tidak marah seketika. Dia masih memberikan rahmat-Nya, masih memberikan kebahagiaan bagi umatnya, baik umatnya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas umatnya ketika hari Kiamat nanti.

Panggilan yang kedua adalah panggilan Umrah / Haji.

Panggilan ini bersifat halus. Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan sifatnya 'bergiliran'. Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeda dengan hamba yang lain. Jalan nya bermacam-macam. Yang tidak punya uang menjadi punya uang, yang tidak merancang pula akan pergi, ada yang memang merancang dan terkabul. Ketika kita mengambil niat Haji / Umrah, berpakaian ihram dan melafalkan 'Labaik Allahuma Labaik / Umrotan', sesungguhnya kita saat itu menjawab panggilan Allah yang ke dua. Saat itu kita merasa bahagia, karena panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali. Allah berkata, laksanakan Haji / Umrah bagi yang mampu '.

'Dan panggilan ke-3 adalah KEMATIAN.

Panggilan yang kita jawab dengan amal kita. Pada kebanyakan kasus, Allah tidak memberikan tanda tanda secara langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal sholeh. Karena itu, manfaatkan waktumu sebaik-baiknya. ..

Jawablah 3 panggilan Allah dengan hatimu dan sikap yang Husnul Khotimah .... ....... Insya Allah syurga adalah balasannya .. ....'

Huraisy Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama 'Huraisy' berasal dari anak kalajengking. Besarnya Huraisy ini dari timur sampai barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya: 'Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari? ' Huraisy pun menjawab, 'Aku mau mencari lima orang.'

'Pertama, orang yang meninggalkan shalat. Kedua, orang yang tidak mau keluarkan zakat. Ketiga, orang yang mendurhakai ibubapanya. Keempat, orang yang berbicara tentang dunia di dalam masjid. Kelima, orang yang suka minum arak. '
Bookmark and Share
0

Kehebatan Syurga Berdasarkan Al-Quran

Rick
Bookmark and Share
 Allah menciptakan perkara-perkara yang luar biasa indah dan nikmatnya kepada orang-orang yang bertakwa sehingga menurut Nabi Muhammad s.a.w. di syurga itu terdapat apa-apa yang belum pernah dilihat oleh mata dan didengar oleh telinga serta tidak pernah pula terlintas di hati manusia.

Berikut adalah beberapa ayat Al-Quran tentang kehebatan syurga Allah SWT yang sempat saya kumpul :

"Perumpamaan syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang takwa ialah (seperti taman); mengalir sungai-sungai di dalamnya; buahnya tak henti-henti sedang naungannya (demikian pula). Itulah tempat kesudahan bagi orang-orang yang bertakwa, sedang tempat kesudahan bagi orang-orang kafir ialah neraka." (Surah Ar-Ra'd; 35)

"Kedua syurga itu mempunyai pohon-pohonan dan buah-buahan." (Surah Ar-Rahman; 48)

"Di dalam kedua syurga itu ada dua buah mata air yang mengalir." (Surah Ar-Rahman; 50)

"Di dalam kedua syurga itu terdapat segala macam buah-buahan yang berpasangan." (Surah Ar-Rahman; 52)

"Mereka bertelekan di atas permadani yang sebelah dalamnya dari sutera. Dan buah-buahan di kedua syurga itu dapat (dipetik) dari dekat." (Surah Ar-Rahman; 54)

"Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin." (Surah Ar-Rahman; 56)

"Di dalam kedua syurga itu ada dua buah mata air yang memancar." (Surah Ar-Rahman; 66)

"Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik." (Surah Ar-Rahman; 70)

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, bagi mereka syurga-syurga yang penuh kenikmatan..." (Surah Luqman, 8)

"Dan dimasukkanlah orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dengan izin Tuhan mereka. Ucapan penghormatan mereka dalam syurga itu ialah "salam"" (Surah Ibrahim; 23)
"Mereka tidak mendengar perkataan yang tak berguna di dalam syurga, kecuali ucapan salam. Bagi mereka rezeki di syurga itu tiap-tiap pagi dan petang." (Surah Maryam; 62)

"Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasul-Nya. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar." (Surah Al-Hadid; 21)

"Di syurga itu mereka memperoleh buah-buahan dan memperoleh apa yang mereka minta." (Surah Yasin; 57)

"(Bagi mereka) syurga 'Adn mereka masuk ke dalamnya, di dalamnya mereka diberi perhiasan dengan gelang-gelang dari emas, dan dengan mutiara, dan pakaian mereka didalamnya adalah sutera." (Surah Fathir; 33)

"....Syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman." (Surah Al-Furqan; 76)

Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami syurga-Mu dengan rahmat dan kasih sayang-Mu. Jadikanlah kami hamba-Mu yang beriman dan bertaqwa. Kami teringin menemui-Mu di syurga. Ampunkahlah dosa-dosa kami.
Bookmark and Share
0

Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita --kaum hawa....sila ambil perhatian - tidak lupa kaum adam

Rick
Bookmark and Share
Malam pasangannya siang,
Jaga pasangannya tidur,
Rajin pasangannya malas,
Dan lelaki pasangannya perempuan.

Kerana perempuan adalah
pasangan kepada lelaki,
maka Allah telah menciptakan bentuk badan wanita
itu dapat memikat hati lelaki.

Bila berkata tentang terpikat,
maka ia ada hubung kait dengan nafsu.
Jika ia ada hubungkait dengan nafsu,
ianya ada hubungan pula dengan bisikan syaitan.

Jadi untuk mengawal nafsu,
mestilah dikawal dengan iman
.Untuk mendapatkan iman mesti menurut perintah
Allah dan RasulNya dan menjauhi laranganNya.

Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol.
Simbol apa, semua orang tahu.
Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika
tidak dikawal dengan iman.
Maka mata lelaki ini selalu menjalar
apabila terlihat seorang perempuan.

Setiap bentuk badan seorang
perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki
dengan berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu.
Apabila seorang lelaki terlihat seorangperempuan,
maka perkara pertama yang akan
dilihatnya ialah rambut wanita berkenaan.
Maka akan ditafsirlah berbagai2 cara oleh
seorang lelaki akan rambut wanita berkenaan.

Oleh kerana itulah wanita wajib menutup rambutnya.
Apabila rambut wanita itu telah ditutup, maka
mata lelaki itu akan turun ke bawah melihat
bentuk lehernya,maka wajiblah wanita itu menutup lehernya .
Maka mata lelaki itu akan turun lagi
melihat bentuk payu daranya,
maka wanita itu berkewajipanlah menutup bentuk
payu daranya dengan melabuhkan tudungnya.

Setelah itu mata lelaki akan
turun lagi melihat
bentuk ramping pinggangnya,
maka labuhkanlah pakaian supaya tidak ternampak
bentuk pinggangnya,
maka mata lelaki itu akan melihat pula akan
bentuk punggungnya,
maka wajiblah wanita itu membesarkan pakaiannya
agar bentuk punggung tidak kelihatan, dan
lelaki itu akan pula melihat bentuk pehanya,
maka janganlah sesekali wanita itu memakai kain
yang agak ketat sehingga terlihat bentuk
pehanya walau sedikit,
maka akan dilihat lagi oleh lelaki itu akan
bentuk kakinya pula,maka janganlah wanita itu berseluar, kerana
terus-terang pihak lelaki bercakap, walau
muslimah itu bertudung labuh, berbaju labuh,jika beliau memakai seluar,walau nampak besar
sedikit, nafsu kami lelaki akan terusik secara
sepontan, entah tak tahu Kenapa?

Mata lelaki ini nakal,
setelah tidak ternampakakan bentuk kakinya ,maka akan dilihatlah pula akan mata lelaki itu kepada kakinya,
maka wajiblah wanita itu untuk menolong lelaki
itu tidak berdosa,
menutup kakinya dengan
melabuhkan kain, atau memakai stokinyg warnanya
jangan sesekali berwarna kulit perempuan,
maka mata lelaki ini akan kembali ke atas,
akan melihat pula bentuk tangan wanita itu, maka tolonglah wahai muslimah, agar melabuhkan
tudung menutupi bentuk tangannya yang indah pada pandangan lelaki.

Maka wahai lelaki,janganlah pula kamu melihat mukanya,
kerana ia akan menimbulkan fitnah, kecuali jika
kamu wahai lelaki, ingin meminangnya.
Jika wanita itu cukup soleh, takut mukanya yang
cantik akan menimbulkan fitnah,
maka berpurdahlah kamu, jika itu lebih baik untuk kamu.

Tetapi mata lelaki ini ada satu lagi jenis
penyakit, iaitu mata
lelaki itu akan tertangkap dengan sepontan jika
ia terlihat warna yang menyerlah atau terangjika ianya berada pada perempuan.

Maka oleh itu wahai perempuan,
tolonglah jangan
memakai pakaian yang warnanya terang-terangan sangat.
Jika hendak pakai pun,
pakailah untuk suami.
Itulah wahai muslimah,
jika anda semua ingin tahu
apakah dia mata lelaki itu,
dan perlu diingatkan,
jika semua aurat telah ditutup,
jangan anggap tugas kita telah selesai,
perlulah pula kita menjaga kehormatan diri masing2,
jangan keluar seorang2,
keluarlah denganmahram,
atau keluarlah sekurang2nya 3 wanita agartidak diganggu gangguan luar,
mata lelaki pula janganlah menjalar langsung kepada muslimah,
walau muslimah itu telah menutup aurat,
insyaAllah selamat dunia akhirat.

Seperti firman Allah,"Dan tundukkanlah pandanganmu dan jagalah kemaluanmu". Dunia sekarang telah banyak yang cacat celanya,sehingga ketaraf seseorang yang memakai tudung masih beliau tidak menutup aurat, dan pada kaum lelaki, mata kamu itu wajib untuk tidak mencuri melihat wanita muslimah, kerana ia dilarangi oleh Allah SWT.

Ingat-ingatkanlah wahai muslimin muslimat.
Sekilau-kilau berlian paling menarik untuk dicuri..
Seindah-indah ciptaan adalah yang paling sukar untuk dijaga…


wasalam

**http://komuniti.iluvislam.com/index.php?%2Ftopic%2F25020-sebab-mata-lelaki-gemar-lihat-badan-wanita%2F
Bookmark and Share
0

Hikmah DIAM ♥♥♥♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♥♥♥

Rick
Bookmark and Share
Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan oleh Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah. Oleh itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.

HIKMAH DIAM
1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah.
2. Perhiasan tanpa berhias.
3. Kehebatan tanpa kerajaan.
4. Benteng tanpa pagar.
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang.
6. Istirihat bagi kedua malaikat pencatat amal.
7. Menutupi segala aib.

Kemarin saya tersentak oleh pesan seorang sahabat “Tahu gak bahwa apa yang keluar dari mulut kita itu adalah kita” dan kemudian saya merenung atas apa apa yang pernah saya ucapkan, perkataan baikkah atau kata kata yang menyakitkan saya yang mampu saya ucap, atau rentetan dusta yang tak mampu saya bendung, lalu terbayang oleh saya ketika sumbu amarah saya tersulut oleh perbuatan orang lain yang tidak menyenangkan hati, saya memaki dengan kata kata “bodoh” yang jika dikatikan dengan pesan sahabat saya tadi, kata bodoh yang saya tunjukan untuk orang lain sesungguhnya itu adalah saya, iya itulah saya, ketika saya mengatakan orang itu “ular berkepala dua” karena suka mengadu domba dan memfitnah, mungkin saya juga begitu, jadi siapa saya, saya adalah yang keluar dari mulut saya itu, ya ALLAH...............

Beberapa hari yang lalu guru mengaji menasehati saya dengan kata kata yang indah, “Diam itu adalah emas, diam adalah ibadah yang tanpa bersusah payah, diam adalah perhiasan bibir tanpa berhias dengan pemerah, diam adalah kehebatan tanpa kerajaan, benteng tanpa pagar, kekayaan tanpa meminta kepada orang, istirahat bagi kedua malaikat pencatat amal, penutup segala aib
… Subhanallah, indahnya diam …

Saya mulai berpikir, jika dalam sehari itu ada 24 jam, dikurangi jam tidur saya 6 jam maka saya punya waktu hidup 18 jam dalam 18 jam ini berapa banyak kata kata bak meteor yang keluar dari mulut saya, jalan di  Jakarta yang padat membuat saya emosi dan memaki motor yang nyerempet mobil saya seenaknya, di rumah ada si mbok yang kerap saya perintah dengan kata yang kurang manis, di tempat saya menjemput rejeki saya berhadapan dengan orang orang yang tidak selalu manis dan saya membalasnya dengan lebih pahit lagi, ke Ayah saya mungkin saya tak bermaksud membentak tapi “huh” yang keluar dari mulut saya mungkin melukainya, jika saya tak mampu berkata kata yang menyenangkan sebaiknya saya diam, jika hanya bisa bohong dan bohong yang keluar dari mulut saya sebaiknya saya gak bicara sama sekali, jika hanya luka dan makian mending lakban deh mulut :(

Sungguh lidah memang tak bertulang, setiap gerakannya akan menggetarkan pita suara, dan suara yang keluar jika tak bernilai kebaikan sebaiknya diam, dan mustinya saya harus selalu ingat bahwa setiap gerakan lidah akan dimintai pertanggungjawaban oleh ALLAH di mahkamah ALLAH nanti, iya lidah akan dihisab, bicara apa dan berkata apa, di mahkamah ALLAH tidak ada pengacara yang akan membela apalagi membenarkan ucapan saya, di sana lidah saya hanya akan berkata jujur tentang semua yang pernah saya ucapkannya, dan betullah seharusnya saya DIAM ketika tidak bisa berkata benar, diam dan dzikir loh yah, bukan diam terus ngelamun jorok . 
Semakin banyak bicara semakin banyak salah, maka diam itu tidak pernah salah, jadi mulai sekarang ada baiknya kita belajar menjadi pendengar dan bukan pembicara, kekasih ALLAH itu diamnya dzikir, bicaranya dakwah, kan gitu yah?

Kalau dihina ?” gak usah dibalas dengan hinaan, rugi lah mengotori lidah dengan menghina orang itu lagi, ketika ada orang yang menghina saya kan orang itu sedang menghina dirinya sendiri kan sebetulnya, ketika saya membalas lagi dengan hinaan, terus apa bedanya dong saya dengan dia, gak deh !! abis pahala dan energi hanya untuk membalas sesuatu yang gak penting lagi buat kita bukan? biarkan saja… sudahi saja dengan diam dan senyum manis.

Kata orang ”Setan itu mencari sahabat sahabatnya dan ALLAH melindungi kekasih kekasihNYA” salah satu agar dicintai ALLAH dan menjadi kekasih ALLAH adalah dengan menjadi ahli dzikir dan sifat dari para ahli dzikir itu “diamnya dzikir, bicaranya dakwah” …

* BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH, BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK, KERANA KECERDIKAN ITU BUAH FIKIRAN, ORANG CERDIK YANG PENDIAM LEBIH BAIK DARI ORANG BODOH YANG BANYAK CAKAP.
* MENASIHATI ORANG YANG BERSALAH, TIDAK SALAH. YANG SALAH IALAH MEMIKIRKAN KESALAHAN ORANG.

*”Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam”. (Riwayat BUKHARI & MUSLIM)
*”Barangsiapa diam maka ia terlepas dari bahaya”.(Riwayat AT-TARMIZI)


Bookmark and Share
0

Aku Sayang Kalian Wahai Saudariku

Rick
Bookmark and Share
Dunia hari ini, karena hilangnya Islam dari akarnya, maka pohon yang tumbuh bukanlah pohon-pohon yang baik daunnya, apalagi bunga dan buah-buahnya. Lemah lutut menyaksikan, hari demi hari, kaum hawa semakin menjauhi bahtera Islam, yakni satu-satunya bahtera penyelamat buat umat manusia dan mereka bahkan terus-terusan merapuhkan diri sendiri dalam jahiliyah yang tiada harganya di akhirat nanti.



Aku melihat wanita hari ini, baik muslim atau tidak, menjadi dagangan dan jual beli. Papan-papan iklan yang menjadi tatapan siapa saja dipenuhi gambar-gambar wanita yang seakan-akan nilainya hanya sekeping kertas iklan billboard di pinggir jalanraya atau mungkin juga harganya cuma beberapa saat di cermin televisi semata-mata. Sedih sekali. Bukan itu saja, bahkan para muslimah pun sudah mulai kabur pandangannya dan turut serta merasa normal dengan fenomena-fenomena ini. Kenapa perlu sampai begini? Adakah tidak terjual produk mereka sekiranya tidak meletakkan sosok tubuh wanita di dalam iklannya? Kenapa bila melibatkan soal ini, tak ada pula yang menganggapnya sebagai diskriminasi, tetapi bila muslimah disuruh menutup aurat, mereka beralasan dan mengatakan ini diskriminasi dan ketidakadilan…



Heran bukan?

Aku bertambah sedih lagi…Tadi aku meninjau-ninjau akun facebook dan bertemu page seorang sahabat lama, satu sekolah menengah dahulu…sedihnya aku bila melihatkan foto-fotonya, jika tidak karena aku tahu itu dia, dan pernah mengenalinya, sudah pasti aku menyangka dia bukan Islam…karena tidak ku lihat lagi ciri-ciri muslimah padanya…dia suatu ketika dulu di sekolah, pernah solat jamaah bersama-sama denganku,hari ini, sudah tidak lagi begitu…pakaiannya menggenangkan air mataku..aku merasakan bagai ada batu yang menyesakkan kerongkongku…aku berfikir dalam-dalam, bagaimana mungkin dunia merubah manusia sebegini rupa?



Di manakah aku di saat dunia menyayat hatinya? Di mana aku pada ketika dia dihanyutkan jahiliyah? Bagaimana mungkin aku bisa berkata aku sedang menikmati manisnya tarbiyyah bilamana sahabat-sahabatku kini berpelukan dengan manusia berlainan jenis? Aku menangis.



Wahai kaumku, duhai wanita, kita cukup berharga.

Tahukah kalian betapa cintanya Allah kepada kita…
sehinggakan pada saat kaum musyrikin membenci sebenci-bencinya anak-anak perempuan mereka,

Allah mengangkat martabat kaum wanita dengan mentakdirkan bahawa SYAHID YANG PERTAMA dalam Islam adalah dari kalangan WANITA…Yaitu Sumayyah…



Duhai kaumku wanita, tahukah kalian betapa sayangnya Ar Rasul kepada kita…

sehinggakan Ar Rasul SAW pernah brsabda dalam sebuah hadith riwayat At Tabrani, bagaimana Rasulullah saw mengatakan bahwa seorang muslimah itu boleh menjadi lebih baik dari bidadari syurga dengan sholat, puasa dan ibadah mereka…



Oleh itu saudariku, usah biarkan diri kita diperdagangkan karena keindahan kita bukan untuk tatapan sembarangan mata.

Bukan karena siapa kita melabuhkan pakaian kita kecuali semata-mata karena Allah SWT…
karena ia tanda cinta dan syukur kita kepadaNya…

Duhai wanita, marilah kita bangun dari tidur kita yang panjang…
ketahuilah bahawa rintihan-rintihan dan doa-doa kita senantiasa lebih didengar..
ketahuilah bahawa rahim-rahim kitalah yang akan melahirkan khalifatullah dan para syuhada’ , generasi demi generasi…



Bercita-citalah wahai saudariku…
bercita-citalah, agar dari rahim inilah akan lahir kader-kader Allah yang berjuang bermati-matian di jalanNya.

Bercita-citalah agar dari rahim inilah akan lahir pejuang-pejuang agamaNya yang seperti singa di siang hari dan seperti rahib di malam hari… dan berusahalah…

Karena fitrah hukum dunia, sesuatu yang biasa tidak bisa melahirkan sesuatu yang luar biasa…

Sahabatku, ketahuilah, aku senantiasa di sini untukmu.
Ketahuilah, aku menulis karena aku sayang padamu.
Aiyuhal akhawat,Mari sertai shaff para penjunjung kebenaran…
Marilah, jangan sampai ketinggalan…

*petikan dari facebook rakan

Bookmark and Share
0

Bukan Hanya Mahkota Terakhir !!

Bookmark and Share

Suatu ketika kami ditugaskan untuk membawakan materi di sebuah radio dengan judul “Hukum Menikah dengan non muslim dan Wanita hamil”. Seusai menjelaskan panjang lebar, kamipun membuka sesi pertanyaan bagi para pendengar. Alhamdulillah antusias pendengar positif. Banyak pertanyaan yang masuk. Deringan hp kami tak berhenti berbunyi, tentu hati kami-pun senang. Diantara pertanyaan itu ada sebuah pertanyaan yang membuat hati kami terharu, berikut bunyi pertanyaan yang dikirim dalam bentuk sms itu..

“ada seorang wanita yang menjadi korban pemerkosaan, apakah dengan begini wanita tersebut termasuk wanita pezina? apakah dia berdosa? Sekarang dia sudah menjadi pemurung, apa yang harus saya lakukan untuk membantunya, karena saya kasihan melihatnya seperti itu? By Wawan

Sms tersebut tak hanya berhenti sampai disitu, sambungan pertanyaannya kembali masuk..

“ Apakah boleh seorang lelaki yang bukan pezina menikahi wanita yang menjadi korban pemerkosaan yang kini sementara hamil? By Wawan

Seusai pertanyaan itu dibacakan oleh teman saya, mulut kami langsung mengucap subhanaullah berulang kali sambil tersenyum gembira. Bukan…bukan… berarti kami tidak sedih mendengar cobaan yang diterima wanita tersebut namun kami merasa takjub, di dunia ini masih ada saja lelaki seperti itu.

Kami bisa membayangkan bagaimana kalau kami berada di posisi wanita tersebut yang telah kehilangan mahkota terakhir dengan cara diperkosa. Belum hilang rasa trauma dalam dirinya, ia harus menerima kenyataan pahit kalau dirinya kini telah hamil. Rasanya Genap sudah penderitaan yang dialaminya. Disaat seperti itu dia sangat membutuhkan dukungan dari orang-orang tercintanya. Alhamduillah. Masih ada seorang lelaki baik hati yang dengan ikhlas ingin menolong wanita tersebut dengan menikahinya. Sayapun mengatakan padanya…tunggulah sampai wanita itu melahirkan.

Mirip cerita di sinetron yah? Tapi yang jelas ini bukan kisah sinetron, ini balada kehidupan seorang hamba.

Namun, kebahagiaan kami sirna seketika, ibarat awan biru yang cerah diusir oleh awan hitam pekat menggumpal, hanya dengan sebuah pertanyaan yang tiba-tiba mengusik naluri baqa kami. Membuat harga diri kami sebagai wanita menjadi sangat tersinggung.


“assalam. mau nanya, bisa tidak seorang laki-laki yang tidak perjaka dimana setiap malamnya keluar masuk tempat hiburan malam (pelacuran) bisa menikah dengan wanita yang masih perawan atau dengan wanita muslim? By. Hamba Allah

Setelah teman saya membaca pertanyaan tersebut, refleks, tanpa sadar ia berujar : “ii…dasar…laki-laki ….gak lihat dirinya…enak aja...sudah tidak perjaka...ambil perawan anaknya orang…mau nikah lagi sama yang masih perawan……eh masih mau juga menikah dengan wanita baik-baik..enak banget perasaannya….enakan di dia…rugi di *kami ....( *maksudnya kaum hawa). Ucapnya dengan mata melotot kepada saya.


Saat itu-pun saya sama reflexnya dengan teman saya. “iya benar, gak lihat dirinya…enak banget perasaannya…sudah tidak perjaka…mau nikah sama yang masih perawan….suka ke tempat pelacuran, tapi mau cari istri yang sholeh.. enak aja..”. Rasanya kami menghabiskan waktu sekitar tiga menit hanya untuk mengulang-ngulang kalimat yang sama, sambil saling memandang dengan wajah yang mencemoh si pengirim sms tersebut.

Kami-pun lupa saat itu kami sedang live, alias siaran langsung, sehingga tentu saja hujatan kami yang buruk itu ikut tersiar pula tanpa sensor.

Seorang teman segera memberi kode isyarat pada kami, menyadarkan kami yang terlena oleh naluri baqa. Astagfirullahhaladzim….astagfirullahhaladzim….aduh…kok kita yang marah sih” kami berdua terdiam. Segera, sebuah lagu nasyid kami perdengarkan sejenak untuk mencairkan suasana. Usai jeda itu, saya kemudian menjawab sms pertanyaan dari hamba Allah tersebut . “afwan atas yang tadi.. boleh…anda boleh menikah dengan wanita muslim tapi dengan syarat anda harus bertaubat terlebih dahulu dengan aktiftas zina anda, karena dalam islam, haram bagi lelaki pezina menikah dengan wanita muslim sebelum laki-laki itu bertaubat”. Walaupun jawaban itu dengan berat hati saya katakan…toh kebenaran itu tetap saya sampaikan juga. Karena saya berpikir mungkin saat itu ia sedang khilaf-khilafnya, dan sekarang ..siapa tau dia mau insaf. Semoga Allah memberikan hidayah kepadanya. ^_^

Saya-pun pernah mendapat telepon dari seorang siswa SMU yang mengaku sudah tidak sanggup lagi untuk hidup. Alasannya …dia sudah tidak perawan lagi. Mahkota terakhirnya telah diserahkan kepada pacarnya …setelah itu sang pacar pun pergi (baca: raib) di propinsi seberang meninggalkannya begitu saja tanpa pamit dan tanpa rasa bersalah. Ia ibaratnya seperti kata pepatah “Habis manis, sepah dibuang”. “Masa depanku sudah hancur kak, bagaimana nanti kalau ayah dan ibuku tau..bagaimana saya menikah nanti…saya tidak tau harus bagaimana kak? Ucapnya dengan tangisan penyesalannya.


Yah Cerita tadi hanya sekedar intermezzo…hanya ingin memberi gambaran bahwa keperawanan bagi seorang wanita adalah mahkota terakhir yang sangat berharga melebihi sesuatu apapun di dunia ini. Mahkota yang tak bisa ditawar dengan uang, dengan berlian, dengan rumah tapi disucikan dengan ijab kabul.


Tapi tahukah kita bahwa sebenarnya, keseluruhan dari diri seorang muslimah itu adalah mahkota? "Mahkota Kehormatan" yang juga hampir sama mulianya dengan "Mahkota Terakhir? Yang pula harus dijaga keperawanannya dan dijaga kesuciannya dari perbuatan-perbuatan yang haram?


Jujurlah, Terkadang kita menganggap remeh arti kesucian sehelai rambut, arti kesucian seonggah wajah, arti kesucian sebuah bibir, dan arti kesucian tubuh kita. Padahal sejatinya di dalam Islam, seluruh tubuh wanita dari ujung rambut sampai ujung kaki adalah mahkota yang harus dijaga kesuciannya “Bukan Hanya Mahkota Terakhir”. Begitu sucinya sehingga Allah memerintahkan kepada wanita untuk menutupnya dengan hijab…dan meminta kita untuk menghindari aktifitas yang mendekati zina yang bisa menodai mahkota kehormatan kita.


Sayang….aktifitas pacaran yang kini sudah mendarah daging di tubuh remaja muslim menjadi alat untuk melegalkan proses pengambilan "mahkota kehormatan" tersebut. Coba lihat, Sekarang tak ada aktifitas pacaran yang tak lepas dari kiss and touch. Karena menurut mereka, aktifitas kiss dan touch masih dalam batas kewajaran, tanpa itu pacaran tak menyenangkan dan mengesankan. Ibarat beli sayur tapi lupa dikasih garam, hambar rasanya. Sekarang, wanita akan merasa bangga bila dapat memberikan “the first kiss-nya” pada sang pacar. Bahkan yang lebih parah lagi memberikan mahkota terakhirnya disaat perayaan valentine hanya untuk membuktikan kesetiaan cinta. Ah…betapa bodohnya wanita-wanita tersebut, tak ada sedikitpun akal dipakai..hanya mengandalkan perasaan yang sejatinya dikendalikan oleh hawa nafsu. Masih untung jika sang pacar mau bertanggungjahat, kalo tidak bagaimana?.

Pada akhirnya, Saat mahkota kehormatan sudah ternoda, saat mahkota terakhir telah hilang, masa depan-pun menjadi hancur berantakan, harga diri sudah tiada. Yang tertinggal hanyalah linangan air mata dan rasa penyesalan yang mendalam dengan garansi seumur hidup.

Saya kembali teringat sewaktu masa kuliah dulu, saat saya baru mengenal dunia kampus . suatu hari, teman saya menasehati saya dan dua orang teman saya dengan bijak. “kalian jangan cepat percaya dengan laki-laki, laki-laki itu suka menggombal. Nanti, kalau kalian diminta untuk dijadikan pacar, kalian jangan mau. Kalau dia serius, dia akan langsung menjadikanmu istri bukan pacar. “. “Maksudmu apa, kita nggak ngerti” saya menyela. Sebenarnya saya malas mendengarkan nasehat teman saya, karena saya sudah mengetahui sepak terjangnya sebagai laki-laki penjaja cinta. Sudah berapa anak gadis orang yang hancur karena perbuatannya. Tapi tak apalah, bukankah nasehat itu tidak dilihat dari orang yang memberikan nasehat? Tapi apa isi dari nasehat tersebut.

Dengan senyuman kemenangan dia menjawab. “ saya laki-laki, jadi saya tau bagaimana karakter seorang lelaki. Misalnya saya, untuk sekarang saya hanya membutuhkan pacar yang baik, pacar yang bisa diajak bersenang-senang, mau melayani apa yang saya minta. Tapi jika suatu saat nanti saya menikah..maka saya akan mencari wanita seperti itu! Dia menunjuk seorang wanita yang memakai kerudung dan baju gamis yang kebetulan lewat di depan kami. “saya ingin wanita yang menutup auratnya, yang sholeh, untuk jadi ibu bagi anak-anak saya.” Ucapnya. Saat itu saya seperti orang yang terbangun dari tidur, tersentak kaget. Otakku mulai berpikir…laki-laki seperti ini yang sudah banyak merusak anak gadis orang, tapi ketika menikah masih menginginkan wanita yang baik-baik. Dalam hati akupun berkata, "Ya Allah, aku tau Engkau Maha Adil”. Namun saya berterima kasih padanya karena telah memberikan peringatan kepada saya untuk berhati-hati menjaga diri dari laki-laki yang tidak beriman dan sebuah teguran untuk berubah menjadi wanita sholehah.

Dan sekarang, coba pertimbangkan dan renungkan wahai saudariku...

Betapa alangkah tidak adilnya dirimu… engkau mau begitu saja memberikan sesuatu yang orisinil dari mahkota kehormatan-mu kepada pacar-mu, laki-laki yang belum tentu berjodoh denganmu, yang belum tentu akan menjagamu seumur hidup…yang belum tentu mengorbankan dirnya untukmu. Sementara untuk suamimu, laki-laki yang sudah mengikat janji dihadapan Allah untuk menjagamu seumur hidupnya, menafkahimu dengan keringatnya, yang sudah jelas mengorbankan dirinya untukmu…kau hanya menyisakkan sesuatu yang “bekas pakai” dari mahkota kehormatanmu dan mahkota terakhirmu. Tidakkah engkau merasa kasihan kepada suamimu ? Tidakkah engkau merasa bersalah kepadanya? Tidakkah engkau merasa berdosa kepadanya? Jika kau tak sayang dengan kesucian dirimu..setidaknya jagalah kesucian dirimu untuk suamimu, laki-laki yang akan mempersuntingmu kelak.

Karena itu wahai muslimah, wanita yang ditadirkan dengan kemuliaan, Allah memerintahkanmu untuk menutup kesucian dirimu dengan kerudung dan jilbab untuk sebuah kesempurnanaan menjadi wanita muslimah. Dan, sesungguhnya bukan hanya mahkota terakhir yang harus engkau jaga. Tapi mahkota kehormatan dirimu harus engkau jaga pula. Jangan pernah memberikan semua itu secara gratis dan cuma-cuma, sebab kau akan rugi. Mintalah bayaran yang mulia dari itu dengan sebuah "mahar" untuk sebuah pernikahan.

Jikalau saat ini mahkota kehormatanmu dan mahkota terakhirmu terlanjur ternoda, jangan bersedih.

Walaupun nasi sudah menjadi bubur. Tapi toh bubur masih bisa dimakan, malah menjadi makanan sehat bagi orang yang sedang sakit . ^^

Sikapilah semua dengan kedewasaan dan jadikanlah ini sebagai teguran dan ujian Allah kepadamu, agar engkau kembali ke jalan yang diridhoi-Nya. Bermetamorfosis dari wanita jahiliah menjadi wanita muslimah untuk kelak disandingkan menjadi ratu dari para bidadari surga. Amin.

Diposkan oleh asiah muslimah
Bookmark and Share
0

Special and rare facebook symbols

Rick ,
Bookmark and Share
Selain simbol facebook yang biasa, ade banyak lagi simbol-simbol lain yang boleh digunakan di facebook tanpa perlu untuk menaip.

Untuk gunekan simbol-simbol nie, korang cume perlu Copy (CTRL+C) dan Paste (CTRL+V) kat wall, update, message, chat dan kat mane-mane je ruang facebook korang.

**sesetengah simbol facebook berkemungkinan tak muncul dan keluar bentuk petak (Square) disebabkan pengguna tu tak ade font yg sepatutnye dimuatmasuk (install) kat dalam system font die.

List lengkap untuk special and rare facebook symbols:

Heart facebook symbols: (May 24-10)

❤ ❥ ♡ ♥ ღ ɞ

Zodiac symbols for facebook ( April 02-10)

♈ – Aries (The Ram)
♉ – Taurus (The bull)
♊ – Gemini (The Twins)
♋ – Cancer (The Crab)
♌ – Leo (The Lion)
♍ – Virgo (The Virgin)
♎ – Libra (The Scales)
♏ – Scorpio (The Scorpion)
♐ – Sagittarius (Centaur The Archer)
♑ – Capricorn (Goat-horned, The sea goat)
♒ – Aquarius (The water bearer)
♓ – Pisces (The fish)

Apple symbol for facebook: Ѽ

Special face symbol Style 1: ㋡

Special face symbol Style 2: ㋛ 

Chess black facebook symbols :

♚ ♛ ♜ ♝ ♞ ♟

Chess White Facebook Symbols:

♔ ♕ ♖ ♗ ♘ ♙

Crosses facebook symbols:

☩ ☨ ☦ ✙ ✚ ✛ ✜ ✝ ✞ ✠

Facebook Flowers Symbol:

❀ ✿ ❁ ✾ ✽ ❃ ❋


Facebook Butterfly Symbols:

Butterfly symbol 01: Ƹ̴Ӂ̴Ʒ

Butterfly symbol 02: ƸӜƷ

Butterfly style 03: εїз


Facebook Music Symbols:

♪ ♫ ♩ ♬ ♭ ♮ ♯

Facebook Poker Symbols:
Poker black: ♥ ♦ ♣ ♠
Poker White: ♡ ♢ ♤ ♧

Moon symbols ☾ ☽

Sun symbols: ☼ ☀

Cloud and umbrella ☁ ☂

Snowman: ☃

Comet: ☄

Stars facebook symbols

★ ✩ ✮ ✯ ✰ ☆ ⋆ ╰☆╮✡ ۞

Snowflake facebook symbols:

❇ ❈ ❅ ❄ ❆

Religion & belief facebook symbols

☯ ✡☨ ✞ ✝☥ ☦ ☧ ☩ ☪ ☫ ☬ ☭ -

 Peace symbols: ✌☮

Risk radioactive and biological: ☢ ☣

Check symbol for facebook ✓

Hands pointing

☚ ☛ ☜ ☝ ☞ ☟

Writing Symbols

✉ ✍ ✎ ✏ ✐✑✒ ⌨


Scissors symbols: ✂ ✄

Phones symbols: ☎ ☏ ✆

Clocks:⌛ ⌚

Airplane facebook symbol: ✈

Dinner: ♨
Skull symbol: ☠

Decorative symbols: ๑ ۩ ۞


Numeric facebook symbols:

①②③④⑤⑥⑦⑧⑨⑩ ⑪⑫⑬⑭⑮⑯⑰⑱⑲⑳

Letters:

ⒶⒷⒸⒹⒺⒻ ⒼⒽⒾⒿⓀⓁ ⓂⓃⓄⓅⓆⓇ ⓈⓉⓊⓋⓌⓍ ⓎⓏ
ⓐⓑⓒⓓⓔⓕ ⓖⓗⓘⓙⓚⓛ ⓜⓝⓞⓟⓠⓡ ⓢⓣⓤⓥⓦⓧⓨⓩ

Korang boleh taip ikut perkataan ikut suka korang. Contoh:


Facebook symbols = Ⓕⓐⓒⓔⓑⓞⓞⓚ Ⓢⓨⓜⓑⓞⓛⓢ


Oriental symbols:

㊊㊐㊋㊌㊍㊎㊏ ㊐㊑㊒㊓㊔㊕㊖㊗ ㊀㊁㊂㊃㊄㊅㊆ ㊇㊈㊉

**sesetengah simbol facebook berkemungkinan tak muncul dan keluar bentuk petak (Square) disebabkan pengguna tu tak ade font yg sepatutnye dimuatmasuk (install) kat dalam system font die.
Bookmark and Share
0

Facebook - Simbol "ALT key" Facebook

Rick ,
Bookmark and Share
Simbol untuk facebook boleh korang masukkan ke facebook sendiri kat ruangan chat, message, status, comments, dan macam-macam lagi..

= Musical note
= Big musical note
= Black heart
= Smile face
= Black smile face

Ade 2(dua) cara untuk gunekan simbol-simbol facebook nie;
  1. Copy/salin dari sini pastu masukkan ke chat, status, message dan comment korang.
  2. Simbol-simbol nie boleh korang taip sendiri dengan cara menekan Butang ALT kat keyboard korang.

Cara-cara untuk apply simbol facebook menggunakan butang ALT menggunakan Desktop/PC
  • tekan (hold) butang ALT belah kiri kat keyboard korang.
  • semasa tengah hold tu, tekan ikut nombor yang tertera pd list Codes kat bawah untuk mendapatkan tindakbalas simbol facebook tu.
  • Nota Penting!! korang kene tekan no gune NUMPAD kat belah kiri keyboard tu, bukan gune no kat list atas huruf-huruf tu. Kalau tak, ia takkan berfungsi.
Cara-cara untuk apply simbol facebook menggunakan butang ALT menggunakan Laptop/Notebook
  • tekan (hold) butang ALT kat keyboard korang.
  • semasa hold butang ALT tu, tekan sekali butang FN (ALT+FN).
  • semasa tengah hold tu, tekan ikut nombor yang tertera pd list Codes kat bawah untuk mendapatkan tindakbalas simbol facebook tu.
  • Nota Penting!! korang kene tekan no gune NUMPAD yang ade biasenye kat button U, I, O. Itu numpad untuk laptop/notebook. Kalau tak, ia takkan berfungsi.
Alt + 1
Alt + 2
Alt + 3
Alt + 4
Alt + 5
Alt + 6
Alt + 7
Alt + 8
Alt + 9
Alt + 10
Alt + 11
Alt + 12
Alt + 13
Alt + 14
Alt + 15
Alt + 16
Alt + 17
Alt + 18
Alt + 19
Alt + 20
Alt + 21 §
Alt + 22
Alt + 23
Alt + 24
Alt + 25
Alt + 26
Alt + 27
Alt + 28
Alt + 29
Alt + 30
Alt + 31
Kat bawah nie ade list complete untuk simbol facebook. korang leh copy paste ikut suka korang :)
♠ ♣ ♥
♦ ♪ ♫ ■ □ ▪ ▫ ▬ ▲ ►
▼ ◄ ◊ ○ ● ◘ ◙ ◦ ☺ ☻
☼ ♀ ▪ ▫ ▬ ☻
☺ ◙ ◘ ▀ € ♥

๏ ๐ ๑ ๒
๓ ๔ ๕๖ ๗ ๘ ๙ ๚ ๛ Ẁ
ẁ Ẃ ẃ Ẅ ẅ Ạ ạ Ả ả Ấ
ấ Ầ ầẨ ẩ Ẫ ẫ Ậ ậ Ắ
ắ Ằ ằ Ẳ ẳ Ẵ ẵ Ặ ặ Ẹ
ẹ Ẻ ẻ Ẽ ẽ Ế ế Ề ề Ể
ể Ễ ễ Ệ ệ Ỉ ỉ Ị ị Ọ
Æ ¢ ™ Ð ¹ º ç Þ ß ÿ æ â ã ¥ ¤ £ ¦ ©
ª « ¬ ­® ¯
Ì Í Î Ï Ð Ñ Ò Ó Ô
Õ Ö × Ø Ù Ú Û Ü Ý Þ ß à á â ã ä å æ ç è é
ê ë ì í î ï ð ñ ò ó ô õ ö ÷ ø ù ú û ü ý þ ÿ Āā
Ăă Ąą Ć ć ĉ Ċ ċ ő Œ œ Ŕ
ŕ Ŗ ŗ Ř ř Ś ś Ŝ ŝ Ş ş Š
š Ţ ţ Ť ť Ŧ ŧ Ũ ũ Ū ū Ŭ
ŭ Ů ů Ű ű Ų ų Ŵ ŵ Ŷ ŷ Ÿ
Ź ź Ż ż Ž ž ſ ƒ Ǻ ǻ Ǽ ǽ
Ǿ ǿ ˆ ˇ ˉ ˘˙ ˚ ˛ ˜ ˝ ;
΄
₪ ₫ € ℅ l
№ ™ Ω e ⅛ ⅜ ⅝ ⅞ ∂ ∆ ∏
∑ - / · v 8 ∫ ˜ ≠ = = □ ▪ ▫ ◊
● ◦       
      fi fl ﬠ
שׁ שׂ שּׁ שּׂ אַ אָ אּ בּ גּ
דּהּ וּ זּ טּיּ ךּכּ לּ
מּנּ סּ ףּ פּ צּ קּרּ שּ
תּ וֹ בֿכֿ פֿ ﭏ ﭖ ﭗﭘ
ﭙ ﭺﭻ ﭼ
ﭽ ﮊ ﮋ
ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮤ
ﮥ ﯼ ﯽ ﯾ ﱞ ﱟ ﱠ ﱡ ﱢ
﴾ ﴿ ﷲ ﺀ ﺁ ﺂ ﺃ ﺄ ﺅ
ﺆ ﺇ ﺈ ﺉ ﺊ ﺋ ﺌ ﺍ ﺎ
ﺏﺐ ﺑ ﺒ ﺓ ﺔ ﺕ ﺖ ﺗ
ﺘ ﺙ ﺚ ﺛﺜ
ﺝ ﺞ ﺟ
ﺠ ﺡ ﺢ ﺣ ﺤ ﺥ ﺦ ﺧ ﺨ
ﺩﺪ ﺫ ﺬ ﺭ ﺮ ﺯ ﺰ
ﺱﺲ ﺳ ﺴ ﺵﺶ ﺷ ﺸﺹ
ﺺ ﺻ ﺼ ﺽﺾ ﺿ ﻀ ﻁ
ﻂ ﻃ
ﻄﻅ ﻆ ﻇ ﻈ ﻉﻊ ﻋ ﻌ
ﻍ ﻎ ﻏﻐ ﻑ ﻒ ﻓ ﻔ ﻕ
ﻖﻗ ﻘ ﻙ ﻚ ﻛ ﻜ ﻝﻞ
ﻟ ﻠ ﻡ ﻢ ﻣﻤ ﻥ ﻦ ﻧ
ﻨﻩ ﻪ ﻫ ﻬ ﻭ ﻮﻯ ﻰ
ﻱ ﻲ ﻳ ﻴﻵ ﻶ ﻷ ﻸﻹ
ﻺ ﻻ ﻼ
لم
ن ه و ى يً ٌ ٍ َ ُ
ِّ ْ % ٤ ٠ ١ ٢ ٣ ٥٦
٧ ٨ ٩
ホ 么 メ _ ャ `
ヲ _ カ シ ニ ♠ ♣
◄ ▬ ☻ ▬ ► ♣ ♠
Л п † ‡
█ ▌
▐ ░░▒▓
▓▒░░ ░░░▒▓
▓▒░░░
░▒▓
▓▒░ ▓▒░ ░▒▓
░░
▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄

▄▀▄▀▄▀
═ ╬ ╦ ╩ ╦
╣╝╠ ╧ ╨ ╫ ╪
╥ ╤ ╢╡╟╞ ╜
⌠⌡│┌
┐└ ┘├ ┤┬ ┴ ┼
╛╚╙╘╗╖╕╔╓╒║
╬ ╫ ╪ ╩
╨ ╧ ╦ ╥ ╤ ╣ ╢ ╡ ╠ ╟
╞ ╝ ╜ ╛ ╚ ╙ ╗ ╘ ╗ ╖
╕ ╔ ╓ ╒ ║ ═
 
Bookmark and Share
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2010 Ricky Gonzales
Hakcipta terpelihara Rick dan SengalBOX