Anda Sedang Membaca

0

Nota Hati Seorang Lelaki..

Rick Wednesday, August 25, 2010
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Berjumpe lagi kite dalam post utk kesekian kalinye. Tajuk untuk hari nie, aku pilih berdasarkan judul sebuah buku yang telah menambat hati aku untuk terus menyelak helaian demi helaian.. Kisahnye bermule selepas aku dan keluarga selesai bersahur awal pagi tadi.......bermula dari waktu lepas keje semalam..........

....macam biase, malam semalam selepas habis keje, aku akan pulang kerumah.. Itu destinasi biasa bagi aku sebagai seorang insan biasa yang tak la sesibuk mane.. Sebelum pulang, terdetik hati untuk pergi ke Bukit Langat yang terletak lebih kurang 5 kilometer dari rumah aku. Bukit Langat skarang dah jadi tempat kebiasaannye remaje-remaje sekitar ampang untuk datang melepak sambil menenangkan fikiran samada berseorangan atau berteman mahupun berkumpulan. Jadi terdetik kiranya hati nie utk kesane sebab hati aku pun ade sedikit tertekan dengan masalah sendiri. Masalah ape, tu korang tak perlu la tahu.. Aku nekad nak simpan sendiri dari cite kat sini.. (sebok je nk tau pesal...haihhh)...

Sesampai kat sane, aku duduk berseorangan sambil bertemankan sebatang demi sebatang rokok aku langsaikan sampai ke puntung.. Hati gelisah, gundah, tuhan je yang tahu.. Aku sunyi, jadi aku terus SMS abg putra, kawan aku yang dah aku anggap macam abg sendiri.. Banyak kisah yang aku kongsi kan dengan abg putra nie.. Luah punye luah, lame kelamaan hati aku mule tenang.. Toleh ke jam dalam kereta, tepat jam 12 malam.. Aku amik keputusan untuk berkemas dan pulang..

Setibanya dirumah, terus dicari sejadah dan kain untuk persiapan menemui DIA.. Mandi, dibersihkan semua kotoran dibadan, Solat didirikan.. Solat yang kian lama aku abaikan, InsyaAllah akan aku mulakan kembali.. Tanpa paksaan, tanpa rayuan, terbuka hati untuk jalankan tanggungjawab setiap insan yang beragama Islam dimuka bumi nie... Selesai sudah solat, hati aku tenang sangat.. Aku dapat rasakan indahnya perasaan dan pengalaman bertemu Allah yang telah sekian lama aku abaikan sedangkan DIA tak pernah tinggalkan aku dalam apa keadaan sekalipun.

Selesai semuanya, aku makan.. Lauk yang tersedia atas meja, ayam goreng dan kicap.. Itu pun dah memadai bagi perut aku yg kecit molek nie.. Takde trase lapar mane, cume nak lengkapkan putaran perut nie agar sentiasa berisi dan aku pun akan sentiasa bertenaga.. Hehehe (jadi penasihat kejap..kekeke)..

Dah selesai semua, sengaja rick hidupkan computer yang berada di ruang tamu (yang sebelum nie kat dalam bilik aku sendiri, dialih keluar sebab abg aku asyik takmo bangun sahur.. mane tak nye, "cinema time" tiap malam..padan muke kite..)... Dah hidup computer, main la game Counter-Strike.. Dengan kehebatan menembak yang ade, aku tak bg peluang sikit pun kat jahat-jahat tu dari tembak aku.. Habis aku tembak dorang sume sebelum sempat nk toleh tengok muke aku pun..wakakakka...dasat kan!!

Dan kepenatan berlari sane-sini, lompat atas bawah, (dalam game la..org nye, duk tercegat je..wakakaka..) aku tutup la computer dan mulekan aktiviti seterusnye, iaitu tidoooooooooo... Mate dilelapkan, lena sepanjang jalan.. Selesai sudah misi aku untuk satu hari tu.. Alhamdulillah :)

"ngah...bangun...sahur..."
kedengaran suara memanggil aku bangun dari tidur.. sedikit demi sedikit mate dicelikkan, ayah berdiri di sisi sambil tersenyum.. Sekali lagi aku bersyukur sangat diizikan dan dipanjangkan umur untuk meneruskan hidup.. Tanpa membuang masa, terus aku meluru kebilik air.. Cuci muka, gosok gigi, dan kembali ke meja makan.. Lauk sahur pagi tu, bayam goreng belacan dengan sambal udang!! feveret!!!!!!!

Ape lagi, terus aku belasah sepinggan.. Tettttt!!! belum sempat aku belasah abis sepinggan, seperti biase la, mulekan dengan Bismillah...hehehe.. Selesai sudah bersahur, aku terduduk di kaki katil mengenangkan nasib yang menimpa diri nie.. Berlinang air mata, cepat-cepat aku kesatkan.. (sbb ape, same seperti diatas, sebab yang same...takyah la nak tau eh..hehe)

3 cawan air dah aku habiskan sebelum sempat azan dilaungkan... bla bla bla, selesai sudah solat subuh, terkenang pulak yang hari nie aku terpaksa pegi keje pagi sedangkan aku keje petang disebabkan aku terbawak kunci kedai balik..wakakaka...siot je..

Jam menunjukkan pukul tepat 6 pagi. Dup...dap....dup...dap.............. hati aku berdegup, terdengar di corong telinga menemani kesayuan pagi tu.. Ntah macam mane, teringat aku pada satu Novel yang dihadiahkan oleh "seseorang" pada suatu masa lalu. Tak sempat lagi aku nk bace, ape kate aku mulakan. Sape tau kan, boleh jadi teman aku diwaktu kesunyian macam nie..

Diangkatnye katil, dicapainye novel tersebut yang sekian lame terletak dibawah bahagian kepala katil..
Masih bersinar warna kulit depannye, mate penuh sayu memandang tepat ke arah novel tersebut...



"NOTA HATI SEORANG LELAKI"

  • Buku ini meluahkan isi hati seorang lelaki yang sangat wajar dibaca oleh mereka yang bergelar isteri, adik, anak, pelajar dan ibubapa kepada mereka yang bergelar LELAKI. Ia menyelami perasaan dan jiwa seorang lelaki menurut perspektif rumah tangga, pendidikan, moral, ekonomi, politik dan lain-lain “gelanggang” juang mereka. Ia ditampilkan dalam bentuk yang sangat santai tetapi mengandungi maksud yang sangat mendalam. Di sebalik setiap kisah ada mesej penting yang sangat relevan dan signifikan.

Sungguh aku tak sangka, helai demi helaian aku selak, satu persatu ayat aku dalami, betul-betul menusuk sampai ke hati.. Cara penyampaian yang sungguh berkesan, susun atur perkataan demi perkataan yang sesuai, serta kata-kata rangsangan yang amat-amat memberi kesan..

Selesailah beberapa bab, aku tersentuh, lalu tertunduk.. Indah sungguh hidup nie sebenarnye, nasib la aku tak buat keputusan terburu-buru akibat dari tekanan yang aku sedang hadapi mase tu..Allahhuakbar... Alhamdulillah...

Jam tepat pukul 7 pagi, aku pun bersiap utk memulakan kerja seperti biasa.. Tapi istimewanya kali nie, aku berkesempatan untuk hantar adik bongsu aku, Syafiq atau lebih suke dipanggil dgn name "adik" atau "capik"..
Perjalanan ke tempat keje seperti biasa, dan aku amat bersyukur dgn anugerah Allah yang kian lama aku tak sedari, masih berpeluang meneruskan perjalanan duniawi bersama keluarga tercinta..

Alhamdulillah :)


Share Kat Facebook

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 Salleh Mohd Ali
Hakcipta terpelihara Rick dan SengalBOX