Archives

0

Saat Aku Ditalkinkan...

Rick Friday, August 27, 2010
Bookmark and Share

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..
Sebak dada bila membaca....
Semoga kita insaf dan menjadi pelajaran. InsyaAllah.. .

Hari berganti hari.Keadaanku semakin tenat.Tubuhku terkaku seperti mayat di
atas katil di salah sebuah hospital yang aku sendiri tidak tahu mengapa aku
di tempatkan di sini.Sebelum tu, yang aku ingat aku sedang memandu kereta
ayah,lalu bertembung dengan lori balak.

Tapi selepas itu aku tidak ingat apa-apa.Pandanganku kabur.Tidak dapat ku
pastikan siapa orang-orang yang berada di sekelilingku. Aku terasa dada ku
teramat berat dan bahagian pinggangku sudah tidak berasa apa-apa
lagi.Derita sngguh.nafasku sesak.

Tiba-tiba tanganku di pegang kuat."Mengucap sayang,,mengucap.
.......Asyhadual lailahaillallah. ........" ucapan
itu dibisikkan ke telingaku di sertai dengan tangisan.Itu suara ibu.manusia
yang pernah mendodoikan daku semasa kecil,manusia yang pernah menyuapkan
nasi ke dalam mulutku,manusia yang pernah memberi susunya serta yang pernah
merotanku kerana degil.

"Bagaimana dengan keadaannya doktor?"Aku amati suara itu.Pasti itu suara
abang.Mungkin abang baru sampai. "Tenat",jawab doktor dengan ringkas. "Itu
kata doktor bang,jangan berserah kepada takdir sahaja.Kita perlu usaha".
Sudah seminggu aku terlantar di wad ini,kenapa baru sekarang abang
menjengah? datang lah ke sini,aku ingin berbicara denganmu. datanglah... ..
Tapi mataku...... .semakin gelap.Adakah aku sudah buta? Tidak!!!!Aku tidak
mahu buta.Aku masih ingin melihat dunia ini. "Sabarlah dik,banyak-banyak
ingatkan Allah."Abangkah yang bersuaraitu? Apa yang aku tanggung ini tidak
semudah yang kaulafazkan, abang.Tolonglah adikmu ini.Tolong bukakan mataku.

"Tekanan darahnya amat rendah". sayup sayap kedengaran
suara doktor.Kedengaran juga ibu menangis teresak-esak. Ibu,kau hanya mampu
menangis saja.dan bila tiba saatnya,kita akan berpisah.Tapi, ibu.....aku
tidak mahu berpisah denganmu.Tolonglah ibu,selamatkan lah daku.
"Yassin..... .".bacaan yassin terngiyang-ngiyang di telingaku.Aku tahu itu
suara abang.Tetapi kenapa aku di perdengarkan dengan suara itu???

Apakah aku sudah menghampiri maut???????Aku takut!!!!!!! Sedetik lagi
sakaratul maut datang.Sedetik lagi izrail datang. Sedetik lagi malaikat
maut datang.Aku di ambang sakaratul maut...... Aku semakin tegang dan
semakin sendat nafas di dada.Ketika itu,aku tidak ingat apa-apa lagi..Aku
tidak kenal sesiapa di sekelilingku. Tapi yang pastinya sekarang, aku
berdepan dengan sakaratul maut.

"Tolong ibu,tolonglah aku,
aku takut".Tapi rintihan ku tidak di pedulikan.Apa mereka
semua sudah pekak? Aku di lambung resah,gelisah dan penuh kesah.Keluhan dan
rintihan "Panas,dahaga, haus,panas. .......". tapi tiada siapa pun yang
peduli.Nenekku datang,"Nenek. ......... .". "Kau dahaga cu,kau lapar
cu,mahu air??Ini gelas penuh air madu,kalau cucu mahu masuk syurga,minum
air ini".

"Ibu.......".
Ibuku datang, Ibu menggoyangkan buah susunya.
" Ini ibumu.Air susu ini membesarkanmu, nak.Buangkan
islam, matilah dalam agama yahudi......" .
Ayah.......kau datang ayah......." .
"Matilah dalam agama yahudi anakku.matilah dalam agama nasrani Itulah agama
yang membantu kau masuk ke syurga". "Nenek....ibu. ....ayah. .....suara kau
kah tadi??Kenapa kau berubahlaku? ?Atau suara syaitan yang ingin
memurtadkan aku?? "Mengucap sayang,mengucap. Asyhaduallailaha illallah.
.....".Ucapan
itu diajukan sekali lagi ke telingaku.Itu suara ibu.Tapi lidahku sudah
menjadi kelu.

Manusia-manusia berjubah hitam datang."Mari ikut kami". manusia-manusia
berjubah hijau datang membawa bersamanya payung hijau,katanya" Mari ikut
kami".cahaya putih datang.datang hitam. Datang sinaran kuning.Cahaya merah
datang ."Apa ini,apa ini?.Akulah sakaratul maut.......! !!!!!". Kedinginan
menjalar,merayap perlahan-lahan dari hujung kaki ke hujung rambut dan kini
seluruh jasadku di selimuti sejuk.dan kemudian datanglah malaikat maut di
hujung kepalaku. "Hai jiwa yang keji,keluarlah dari kemurkaan Allah.......
".Aku tersentak.Roh ku berselerak di dalam tubuhku.Lalu, innalillahi
wainnailaihi rajiuun.... Malaikat-malaikat yang menunggu sesayup mata
memandang dan menghemburlah bangkai yang sebusuk-busuknya.

Tiba-tiba bau busuk menusuk ke hidungku,seperti bau sampah
yang amat busuk. "Apa yang busuk ni?Tak adakah orang yang mengangkat sampah
ni?Ah,busuknya, hanyirnya, hancingnya. .....".

"Assalamualaikum. .....".
"Siapa yang memberi salam itu?".
"Aku".
"Kau siapa wahai pemuda???".
Seorang lelaki tercegat di hadapan katilku.Aku tidak
pernah melihat orang yang sehodoh,sekotor, dan sebusuknya di dunia
ini.rambutnya yang tidak terurus,baju yang di pakai berlumut hijau,kuning,
coklat dan entah apa-apa warna lagi,dari lubang hidung,telinganya dan
mulutnya terdapat nanah dan darah pekat keluar.Tanpa di pedulikannya.
.....jijik, loya,aku rasa........ teramat loya melihatnya.

"Kau tak kenal aku?".
"Tidak,jawabku tegas.Mana mungkin aku kenal kau sehodoh
dan sejijik ini".
"Aku sahabatmu,kau yang membuat aku hari-hari".
"Bohong!".Aku menjerit sekuat hati.Biar semua penghuni wad
ini mendengarnya.
"Aku tak kenal engkau!Lebih baik kau pergi dari sini".
"Akulah amalanmu yang keji........ ..".

Aku terdiam.Aku tidak mampu berkata apa-apa teringat kini,semuanya telah
pernah ku dengar dan ku pelajari dulu.Segala dosa dan keburukan yang kita
lakukan di dunia,akan di jelmakan dalam sebagai suatu makhluk yang teramat
hodoh di hadapan kita di alam barzakh nanti. Oh!Tuhan,aku banyak dosa.Aku
memang lalai,cuai dan lupa dengan segala nikmat yang telah kau
kurniakan.Solatku kerana kawan,dan bukannya ikhlas kerana Allah.Pergaulanku
bebas,tak kenal muhrim ataupun tidak.tapi itu semua telah berlalu dan dan
sudah terlambat untuk bertaubat.Apa yang aku harus lakukan!!!!! Surah
yassin yang abang pegang di letakkan di atas dahiku.Aku melihat kaklong dan
kak ngah menangis.Aku juga lihat mata abah bengkak. Tiba-tiba badanku di
sirami air.Air apa ini?????

"Tolong....sejuk! !!!Kenapa air ini berbau air kapur barus.Tolong jangan
tekan perutku dengan kuat,sakit!! !!Kenapa ramai orang melihat aku???Aku
malu.....malu. ....malu. .....!!!! !!".
Aku di usung ke suatu ruang.Aku lihat kain putih dibentangkan. Lalu
diletakkannya aku di atas kain putih itu.kapas di bubuh di celah-celah
badanku.Lalu aku di bungkus satu demi satu dengan kain itu. "Nanti,tunggu!
!jangan bungkus aku.Kenapa kalian semua buat aku macam ini?Tolong
rimas....panas. .......". Kemudian aku di letakkan di suatu sudut.Beberapa
orang termasuk tok imam menyembahyangkanku. Kelihatan ayah dan abang berada
di saf yang pertama.Tapi kenapa aku di sembahyangkan?

Bukan kah aku boleh sembahyang sendiri?
Aku teringat kata-kata ustazku dahulu.
"Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan" .Dan kini
baru aku sedar aku sudah tidak mampu lagi untuk mengangkat takbir,ruku'
,sujud dan tahiyyat. Aku di angkat perlahan-lahan kemudian di letakkan di
dalam kotak kayu.

Kotak apa ini?"Aku di usung oleh enam orang termasuk ayah
dan abang.Aku diusung setapak demi setapak". "Al-Fatihah! "Keengaran suara
tok imam.Kelihatan ibu,kak long,kak ngah dan lain-lain mengekori di
belakang.tapi kemana dia bawanya aku?".. Nun jauh di sana,kelihatan tanah
perkuburan kampungku. "Ke situkah aku dibawanya?Tolong turunkan aku,aku
takut!!!!!!" . Setibanya di tanah perkuburan,kelihata n satu liang yang
besaiz dengan jasadku.Beberapa tangan memegangku,dan aku di turunkan ke
dalam liang itu. "Perlahan-lahan" ,aku terdengar suara tok imam
memberitahu. "Tolong keluarkan aku dari sini!Aku seram!!!".Kini aku berada
di dalam liang kedalam enam kaki.Sedikit demi sedikit pasir dan tanah
menutupiku.

"Tanah apa ini?".
"Aduh sakitnya badanku di timbusi tanah".
"Innalillahiwa innailaihi rajiuuun.... ...Dari Allah kita datang,dan kepada
Allah jualah kita kembali". Kedengaran bacaan talkin dari tok
imam."Sesungguhnya mati itu benar alam barzakh itu benar,siratul mustaqim
itu benar,syurga dan neraka itu jua benar....... .".Sayup sayap aku
terdengar tok imam terus membaca talkin,tetapi makin lama makin
hilang.Pandanganku makin ,makin kabur dan terus tidak kelihatan.Tubuhku
terasa telah di timbusi sedikit demi sedikit pasir dan tanah yang di
lemparkan ke atasku.Terasa semakin gelap dan ......aku kini keseorangan.

"Nanti!Nanti! Tolong!Tolong ayah,ibu!Jangan tinggalkan aku seorang.Aku
takut!!!Gelap! !!Panas!! !Tolong !!!! THIS IS A GOOD STORY BUT THE AUTHOR
LEFT OUT ONE MOST IMPORTANT THING IN DEATH..... "SAKITNYA SAKRATUL MAUT ITU
ADALAH UMPAMA SERIBU PEDANG YANG AMAT TAJAM MENGHIRIS DAGING DAN TULANG
SERENTAK...DAN SAKITNYA HINGGA KE AKHIRAT."

Bookmark and Share
2

Doa Untuk Kekasih

Rick
Bookmark and Share


Ya Allah....

Seandainya telah engkau catatkan...
Dia milikku tercipta buatku...
Satukanlah hatinya dengan hatiku...
Titipkanlah kebahagian antara kami....
agar kemesraan itu abadi...
Dan ya Allah... ya tuhanku yang maha mengasihi...
Seiringkanlah kami melayari hidup ini...
Ketepian yang sejahtera dan abadi...

Tetapi ya Allah...
Seandainya telah engkau takdirkan.... dia bukan miliku...
Bawalah ia jauh dari pandanganku....
Luputkanlah ia dari ingatanku...
Dan peliharalah aku dari kekecewaan....

Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti....
Berikanlah aku kekuatan...
Melontar bayangannya jauh ke dada langit...
Hilang bersama senja nan merah.. agarku bisa bahagia...
Walaupun tanpa bersama dengannya...

Dan ya Allah yang tercinta...
Gantillah yang telah hilang....
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah...
Walaupun tidak sama dengan dirinya...

Ya Allah ya tuhanku...
Pasrahkanlah aku dengan takdirmu...
Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan...
Adalah yang terbaik buat ku.... kerana engkau maha mengetahui...
Segala yang terbaik buat hamba Mu ini...

Ya Allah...
Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku...
Di dunia dan di akhirat...
Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini...
Jangan engkau biarkan aku sendirian...
Di dunia ini mahupun di akhirat...
Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran...
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman...
Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup...
Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh....

Amin.. Ya Rabbal A'lamin. .

Amalkan doa nie, InsyaAllah dalam keadaan ape sekalipun kite, akan tenang terasa.. Tak caya, cube la.. Aku dah cuba, sebab tu aku berani kata :)

Bookmark and Share
0

Nota Hati Seorang Lelaki..

Rick Wednesday, August 25, 2010
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Berjumpe lagi kite dalam post utk kesekian kalinye. Tajuk untuk hari nie, aku pilih berdasarkan judul sebuah buku yang telah menambat hati aku untuk terus menyelak helaian demi helaian.. Kisahnye bermule selepas aku dan keluarga selesai bersahur awal pagi tadi.......bermula dari waktu lepas keje semalam..........

....macam biase, malam semalam selepas habis keje, aku akan pulang kerumah.. Itu destinasi biasa bagi aku sebagai seorang insan biasa yang tak la sesibuk mane.. Sebelum pulang, terdetik hati untuk pergi ke Bukit Langat yang terletak lebih kurang 5 kilometer dari rumah aku. Bukit Langat skarang dah jadi tempat kebiasaannye remaje-remaje sekitar ampang untuk datang melepak sambil menenangkan fikiran samada berseorangan atau berteman mahupun berkumpulan. Jadi terdetik kiranya hati nie utk kesane sebab hati aku pun ade sedikit tertekan dengan masalah sendiri. Masalah ape, tu korang tak perlu la tahu.. Aku nekad nak simpan sendiri dari cite kat sini.. (sebok je nk tau pesal...haihhh)...

Sesampai kat sane, aku duduk berseorangan sambil bertemankan sebatang demi sebatang rokok aku langsaikan sampai ke puntung.. Hati gelisah, gundah, tuhan je yang tahu.. Aku sunyi, jadi aku terus SMS abg putra, kawan aku yang dah aku anggap macam abg sendiri.. Banyak kisah yang aku kongsi kan dengan abg putra nie.. Luah punye luah, lame kelamaan hati aku mule tenang.. Toleh ke jam dalam kereta, tepat jam 12 malam.. Aku amik keputusan untuk berkemas dan pulang..

Setibanya dirumah, terus dicari sejadah dan kain untuk persiapan menemui DIA.. Mandi, dibersihkan semua kotoran dibadan, Solat didirikan.. Solat yang kian lama aku abaikan, InsyaAllah akan aku mulakan kembali.. Tanpa paksaan, tanpa rayuan, terbuka hati untuk jalankan tanggungjawab setiap insan yang beragama Islam dimuka bumi nie... Selesai sudah solat, hati aku tenang sangat.. Aku dapat rasakan indahnya perasaan dan pengalaman bertemu Allah yang telah sekian lama aku abaikan sedangkan DIA tak pernah tinggalkan aku dalam apa keadaan sekalipun.

Selesai semuanya, aku makan.. Lauk yang tersedia atas meja, ayam goreng dan kicap.. Itu pun dah memadai bagi perut aku yg kecit molek nie.. Takde trase lapar mane, cume nak lengkapkan putaran perut nie agar sentiasa berisi dan aku pun akan sentiasa bertenaga.. Hehehe (jadi penasihat kejap..kekeke)..

Dah selesai semua, sengaja rick hidupkan computer yang berada di ruang tamu (yang sebelum nie kat dalam bilik aku sendiri, dialih keluar sebab abg aku asyik takmo bangun sahur.. mane tak nye, "cinema time" tiap malam..padan muke kite..)... Dah hidup computer, main la game Counter-Strike.. Dengan kehebatan menembak yang ade, aku tak bg peluang sikit pun kat jahat-jahat tu dari tembak aku.. Habis aku tembak dorang sume sebelum sempat nk toleh tengok muke aku pun..wakakakka...dasat kan!!

Dan kepenatan berlari sane-sini, lompat atas bawah, (dalam game la..org nye, duk tercegat je..wakakaka..) aku tutup la computer dan mulekan aktiviti seterusnye, iaitu tidoooooooooo... Mate dilelapkan, lena sepanjang jalan.. Selesai sudah misi aku untuk satu hari tu.. Alhamdulillah :)

"ngah...bangun...sahur..."
kedengaran suara memanggil aku bangun dari tidur.. sedikit demi sedikit mate dicelikkan, ayah berdiri di sisi sambil tersenyum.. Sekali lagi aku bersyukur sangat diizikan dan dipanjangkan umur untuk meneruskan hidup.. Tanpa membuang masa, terus aku meluru kebilik air.. Cuci muka, gosok gigi, dan kembali ke meja makan.. Lauk sahur pagi tu, bayam goreng belacan dengan sambal udang!! feveret!!!!!!!

Ape lagi, terus aku belasah sepinggan.. Tettttt!!! belum sempat aku belasah abis sepinggan, seperti biase la, mulekan dengan Bismillah...hehehe.. Selesai sudah bersahur, aku terduduk di kaki katil mengenangkan nasib yang menimpa diri nie.. Berlinang air mata, cepat-cepat aku kesatkan.. (sbb ape, same seperti diatas, sebab yang same...takyah la nak tau eh..hehe)

3 cawan air dah aku habiskan sebelum sempat azan dilaungkan... bla bla bla, selesai sudah solat subuh, terkenang pulak yang hari nie aku terpaksa pegi keje pagi sedangkan aku keje petang disebabkan aku terbawak kunci kedai balik..wakakaka...siot je..

Jam menunjukkan pukul tepat 6 pagi. Dup...dap....dup...dap.............. hati aku berdegup, terdengar di corong telinga menemani kesayuan pagi tu.. Ntah macam mane, teringat aku pada satu Novel yang dihadiahkan oleh "seseorang" pada suatu masa lalu. Tak sempat lagi aku nk bace, ape kate aku mulakan. Sape tau kan, boleh jadi teman aku diwaktu kesunyian macam nie..

Diangkatnye katil, dicapainye novel tersebut yang sekian lame terletak dibawah bahagian kepala katil..
Masih bersinar warna kulit depannye, mate penuh sayu memandang tepat ke arah novel tersebut...



"NOTA HATI SEORANG LELAKI"

  • Buku ini meluahkan isi hati seorang lelaki yang sangat wajar dibaca oleh mereka yang bergelar isteri, adik, anak, pelajar dan ibubapa kepada mereka yang bergelar LELAKI. Ia menyelami perasaan dan jiwa seorang lelaki menurut perspektif rumah tangga, pendidikan, moral, ekonomi, politik dan lain-lain “gelanggang” juang mereka. Ia ditampilkan dalam bentuk yang sangat santai tetapi mengandungi maksud yang sangat mendalam. Di sebalik setiap kisah ada mesej penting yang sangat relevan dan signifikan.

Sungguh aku tak sangka, helai demi helaian aku selak, satu persatu ayat aku dalami, betul-betul menusuk sampai ke hati.. Cara penyampaian yang sungguh berkesan, susun atur perkataan demi perkataan yang sesuai, serta kata-kata rangsangan yang amat-amat memberi kesan..

Selesailah beberapa bab, aku tersentuh, lalu tertunduk.. Indah sungguh hidup nie sebenarnye, nasib la aku tak buat keputusan terburu-buru akibat dari tekanan yang aku sedang hadapi mase tu..Allahhuakbar... Alhamdulillah...

Jam tepat pukul 7 pagi, aku pun bersiap utk memulakan kerja seperti biasa.. Tapi istimewanya kali nie, aku berkesempatan untuk hantar adik bongsu aku, Syafiq atau lebih suke dipanggil dgn name "adik" atau "capik"..
Perjalanan ke tempat keje seperti biasa, dan aku amat bersyukur dgn anugerah Allah yang kian lama aku tak sedari, masih berpeluang meneruskan perjalanan duniawi bersama keluarga tercinta..

Alhamdulillah :)


Share Kat Facebook
0

Post yang kedua atau second dalam bahase Omputeh

Rick Tuesday, August 24, 2010
Salam..

heh heh, bertemu lagi kite kat dalam menatang nie. Sebenarnye mood aku harini ade sikit spoiled, disebabkan perkara tertentu. Tp aku rilex je, sbb aku tau aku leh hadapi nye.. hehe.. pd mereka-mereka yang tau kenape, time kasih la sebab amik berat dan bagi aku dorongan untuk sabar menghadapi waktu-waktu camnie. (rindu sgt kat die nie..huhu)

Untuk pengetahuan mereka-mereka yang membace nie, aku nie sebenarnye dah berpunya. Dah boleh kate, dahi dah kene COP dah dengan die. Jadi malas la aku nk amik tau hal lain, selain diri die.

Pagi nie aku bangun cam biase disebabkan keje petang pukul 2, bangun pun lewat sikit dengan alasan nk rehat lebih..hahaha.. Lepas je bangun, bermula la rutin harian aku.. dok tercengang kejap, pegang enset, pastu baru la nk pegi mandi bile dah perasan yang aku dah lewat..

Sampai tempat keje td awal, kul 1.40 dah sampai dah.. Rakan sekerja aku, Iran mmg dah ade kat tmpt keje sbb die shift pagi.. dari tadi takde buat ape nie, berdiri je... bosan seyh... tunggu waktu untuk berbuka je nie..huwaaaa

Share Kat Facebook
0

Introduction..

Rick Monday, August 23, 2010
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pertame skali, aku (rick) nk ucapkan selamat berpuasa pd yg beragama islam, dan selamat selalu pd yg bukan. Ini first time aku buat blog, ini pun terikut org. tah camne boleh teringin pulak nk buat blog. hehehe.. ape2 pun, byk yg aku rancangkan nk letak kat blog nie. contohnye;
ruangan utk IT, muzik, movie, nasihat, forum utk berbincang, dan macam2 lg ler..korang tgk jela nnt..hehe... dah la, malas ku nk cakap banyak..baik aku sambung wat keje aku yg xsiap2 lg dr td... heh.. salam :)

Share Kat Facebook
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2010 Ricky Gonzales
Hakcipta terpelihara Rick dan SengalBOX